selectivitat 2025 PAU Catalunya
Escolta aquesta notícia

Satisfacció entre l’alumnat per l’examen de castellà de la Selectivitat 2025. La majoria d’estudiants ha valorat que les preguntes s’adequaven al que s’havia treballat a classe durant el curs. Tot i això, una qüestió ha fet anar de corcoll: la perífrasi aspectual. Aquest tipus de construcció sintàctica es fa servir per informar sobre l’estat d’una acció o procés, com, per exemple, acabar de redactar o deixar de treballar.

Significat d'”incertesa”

Un altre dels exercicis ha demanat que expliquessin el significat del mot “incertidumbre”. A més, també han hagut de comparar dues seqüències: “Llorada la niña”, que és agramatical, i “caída la noche”, que sí que és gramatical.

Primer any sense lectures obligatòries

A banda dels exercicis sobre gramàtica i sintaxi, a la prova de castellà els alumnes han hagut d’analitzar dos textos: un article d’Irene Vallejo titulat Quizás, quizás, quizás, i un fragment d’El árbol de la ciencia, de Pío Baroja. Alguns professors d’institut han lamentat que no s’hagi hagut d’analitzar cap poesia, ja que durant el curs s’ha treballat molt els tipus d’estrofes i les figures literàries.

Aquest curs els alumnes de castellà de segon de batxillerat no han tingut lectures obligatòries a les assignatures de Llengua i Literatura Catalanes i Castellanes, dues de les matèries comunes per a tots els estudiants. Han estat els centres els que decidit quins llibres havia de llegir l’alumnat, tot i que Educació els ha fet arribar propostes.

Així, s’han avaluat les competències amb preguntes sobre tòpics, gènere i recursos literaris basades en fragments de llibres que els alumnes no han hagut de llegir. Precisament, aquesta és la part que molts alumnes han trobat com la més difícil de la prova.