Les universitats recuperaran el pols en unes setmanes i les aules es tornaran a omplir d’estudiants, tot i que la imatge no serà la mateixa. L’aplicació de les mesures de seguretat pel coronavirus, com l’ús obligatori de la mascareta i la distància interpersonal, obliguen a reduir l’aforament de les aules a la meitat. Això ha fet que les universitats repensin la manera d’impartir les classes i aquest any s’ha decidit combinar la docència presencial i virtual.

“No t’especifiquen si les classes presencials seran un o dos dies a la setmana. Per a la gent de Barcelona no serà un problema però hi ha molta gent de fora, com jo, que necessita previsió”

Els estudiants entenen aquesta decisió però critiquen que, quan només falten dues setmanes per a l’inici de curs, hi hagi carreres que encara no han detallat cap planificació. De fet, la candidatura majoritària d’estudiants de la Universitat de Barcelona (UB), Fem-la Pública, ha emès un comunicat en què exigeixen concrecions perquè els alumnes, sobretot els de fora de la capital, necessiten organitzar-se ja sigui per llogar un pis o comprar un títol de transport.

Un dels membres de la candidatura, David Lloberas, ha explicat que, per exemple, molts universitaris han de fer front a les despeses dels estudis treballant i necessiten organitzar-se amb temps: “Hi ha molta gent pensant si llogar un pis, si comprar-se una T-Jove o una T-10 en funció dels dies que calgui anar presencialment. […] També necessiten saber si han de buscar feina i com s’organitzaran la vida aquest curs”, ha dit.

La Gemma Puig, estudiant del Grau en Comunicació i Indústries Culturals de la UB, és de la comarca de Terra Alta i ja va llogar al juliol el pis on viurà aquest curs perquè reconeix que si s’hagués esperat al setembre per saber la planificació acadèmica, segurament hauria estat molt més difícil trobar habitació: “No t’especifiquen si les classes presencials seran un o dos dies a la setmana. Per a la gent de Barcelona no serà un problema però hi ha molta gent de fora, com jo, que necessita previsió”, s’ha queixat.

“Com s’avaluarà la metodologia d’avaluació en diferents supòsits? Ens agradaria tenir certeses sobre com serà si hi ha un segon confinament”

Malgrat entendre la situació sanitària, molts universitaris demanen prioritzar les classes presencials perquè l’ensenyament és molt més enriquidor. L’Ariadna Palmer, mallorquina i estudiant de l’Escola Superior de Disseny (ESDi), assegura que no és el mateix estudiar a distància: “Presencialment tens el professor a la vora, els companys ens podem ajudar els uns als altres… mentre que per la via telemàtica quan tens un dubte el professor potser no respon fins l’endemà. Tot és més lent”, lamenta.

Beques per garantir l’estudi telemàtic

L’arribada d’aquest model híbrid de docència forçat per la pandèmia posa en risc aquells universitaris amb dificultats per seguir el curs en línia. Per evitar-ne l’exclusió, la UB i la UAB han obert la convocatòria de beques per prestar material informàtic o garantir l’accés a Internet per a aquells que ho necessitin. Tot i que en tots dos casos insisteixen que la seva prioritat és l’ensenyament presencial.

Garantir grups reduïts en cas de confinament total

Una de les peticions de Fem-la Pública és que en cas que la situació sanitària s’agreugi i calgui tornar a confinar tothom, les universitats garanteixin que els seminaris i classes pràctiques es puguin fer presencials amb “grups reduïts” perquè, en cas contrari, la qualitat educativa es podria veure afectada. En un escenari de segon confinament encara és una incògnita què passarà, tot i que hi ha universitats com la Pompeu Fabra que ja ho preveuen. En aquest cas, si se suspenen totalment les classes presencials, la universitat preveu començar la docència telemàtica en un màxim de tres dies, però no especifica com quedarien les classes pràctiques.

Des de Fem-la Pública també demanen a la UB concrecions sobre el sistema d’avaluació si hi ha un segon confinament: “Com s’avaluarà la metodologia d’avaluació en diferents supòsits? Ens agradaria tenir certeses sobre com serà si hi ha un segon confinament”, ha dit Lloberas.

Caldrà esperar per veure com avança aquest curs atípic, afectat per la covid-19, en què també han quedat tocats els programes de mobilitat internacional. Segons la UAB, les sol·licituds per marxar a estudiar a l’estranger, com les de programes com l’Erasmus, han baixat un 70 %.