L’estrès no sempre és negatiu: sovint, la tensió ajuda a desenvolupar activitats amb més força i energia. Però l’anomenat estrès crònic pot jugar males passades als alumnes i dificultar-los l’aprenentatge. En èpoques de molts deures i exàmens, el més recomanable és estar tranquil i serè per garantir la concentració i uns bons resultats. Experts europeus en neurociència, educació i tecnologia educativa han desenvolupat Spotlighters, un projecte que ajuda els estudiants a superar l’estrès mitjançant pràctiques d’autoregulació.

A l’Escola Virolai s’ha fet la prova pilot del projecte, amb tres sessions adreçades a alumnes de 4t d’ESO. En aquestes classes, els investigadors han ensenyat als joves què és l’estrès, quins efectes pot tenir en l’organisme i a identificar situacions de tensió física i emocional per poder resoldre-les o, almenys, gestionar-les.

Tècniques de respiració per reduir l’estrès

Una respiració profunda i abdominal és el primer pas per aconseguir-ho: amb els ulls tancats, s’ha d’inspirar durant tres segons, aguantar quatre segons l’aire als pulmons i expulsar-lo en dos. Marta Portero és investigadora de la Universitat Autònoma de Barcelona especialitzada en neurociència i una de les impulsores de Spotlighters. Explica que la respiració profunda és una de les tècniques més efectives per controlar la respiració i la tensió i, així, reduir els nivells d’estrès.

Classe a l'Escola Virolai

L’estrès i els seus efectes en el futur

Segons Davinia Hernández, coordinadora de Spotlighters, l’estrès és un dels factors ambientals que poden generar major situació de vulnerabilitat en el procés d’aprenentatge i predisposició a patir alteracions mentals. Per això, el projecte treballa per oferir eines d’autoregulació als adolescents.

“L’estrès pot comportar més vulnerabilitat, malalties i depressió. No es donen les eines tècniques a edats primerenques per gestionar l’estrès. Això pot tenir impacte més endavant, en l’etapa adulta”

L’Escola Virolai ha detectat alumnes amb dificultats derivades d’aquesta tensió física i emocional. Coral Regí, directora del centre, explica que hi ha estudiants que rendeixen menys o tenen menys motivació per les situacions d’estrès que els generen l’escola o una situació personal. Així ho han corroborat alguns alumnes de 4t d’ESO, que han valorat positivament les sessions de Spotlighters.

Classe a l'Escola Virolai

Spotlighters, a quatre escoles de Barcelona

A banda de donar tècniques per gestionar l’estrès, aquest projecte europeu també ofereix eines als docents per ajudar-los a impartir les lliçons a l’aula i controlar la tensió dels alumnes. Spotlighters arribarà a quatre escoles de la ciutat: l’Escola Virolai, l’INS Consell de Cent, l’Escola Collaso i Gil i l’Institut Juan Manuel Zafra. Els estudiants del CE Dolmen, a l’Hospitalet, també gaudiran d’aquest projecte.

Classe a l'Escola Virolai