L’estació de Sants i la de plaça de Catalunya ja estan dotades de cobertura Rescat. Es tracta d’una xarxa que permet la intercomunicació entre els diferents cossos de seguretat i d’emergències de Catalunya. La xarxa té més de 30.000 usuaris i la faran servir els Mossos d’Esquadra, la Guàrdia Urbana, els Bombers, el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), Protecció Civil o els agents rurals, entre d’altres.

Des del 2005, la cobertura Rescat està instal·lada a la via pública, però el subsòl era una assignatura pendent. Així, per exemple, quan els Mossos accedien a una estació de metro o de Rodalies perdien aquesta cobertura i s’havien de comunicar per telèfon. “Amb el telèfon només pots donar resposta a la persona amb qui parles. Ara amb aquesta millora de la cobertura, no tan sols t’està sentint la sala de comandament, sinó que a la vegada també els companys”, explica l’inspector Eduard Muñoz, que és el cap de l’Àrea de Seguretat del Transport Metropolità dels Mossos d’Esquadra (ASTMET).

Coordinació en les emergències

Aquesta cobertura s’ha instal·lat a les andanes, passadissos de correspondència, vestíbuls, sortides d’emergència, etcètera de les estacions, tant de metro com de Renfe-Adif, i millorarà la intervenció amb la ciutadania i “garantir la bona feina dels agents dels Mossos que estan patrullant”, com explica el director del cos, Pere Ferrer. La nova instal·lació permetrà, a més, actuar coordinadament amb la resta de cossos quan hi hagi alguna emergència o calgui actuar per incidents més importants, com un accident ferroviari. “Davant d’una resposta reactiva qualsevol dotació del voltant hi pot anar i donar-hi un suport”, afegeix Muñoz.

Mossos
Una patrulla dels Mossos d’Esquadra accedeix a l’andana de Rodalies, a l’estació de Sants

L’any que ve, tres estacions més

La propera infrastructura que es preveu dotar de cobertura Rescat és l’estació de metro de Sagrada Família, que entrarà en funcionament durant el primer trimestre del 2021. L’any que ve també està previst instal·lar aquesta nova cobertura a l‘estació de la Diagonal i a l’intercanviador del passeig de Gràcia.

Les estacions han estat escollides seguint criteris policials en funció del trànsit de passatgers, el nombre de delictes que s’hi denuncien, els requeriments d’emergències, les intervencions policials, etc. En total, s’hi han destinat 1,1 milions d’euros: mig milió per les estacions de Sants i de plaça de Catalunya i la resta, per a les altres tres infraestructures.