El programa Barcelona Espigola recupera, per sisè any consecutiu, les taronges amargues dels carrers i espais verds de la ciutat per transformar-les en La Marga, una melmelada solidària que, una vegada elaborada, es distribueix a entitats socials. La recollida mobilitza veïns, entitats i centres educatius del barri, coordinats per la Fundació Espigoladors dins del programa Mans al verd de Parcs i Jardins de l’Ajuntament de Barcelona.
Després de recollir les taronges, es porten a l’obrador d’inserció social, on es transformen en una melmelada 100 % natural. En l’edició anterior hi van participar 550 voluntaris i es van recuperar més de 5.000 quilos de taronja amarga.
“Segona vida a un producte que es perdia”
Anna Gras, de la Fundació Espigoladors, explica que el projecte va néixer per donar una segona oportunitat a les taronges amargues de la ciutat i destaca: “Treballem per reduir el malbaratament alimentari i fonamentar el dret a una alimentació saludable”.
Segons Izaskun Martí, del programa Mans al verd, aquesta iniciativa té una doble finalitat: per una banda, recollir els fruits abans que caiguin a terra i, per l’altra, donar un ús social a un producte agrícola transformant-lo per després poder donar-lo a menjadors socials. “Aquestes taronges no es poden menjar, però sí que es poden transformar”.
Els voluntaris són una part important del projecte. Per a molts, s’ha tornat una tradició anar-hi a ajudar. La Roser, voluntària veterana, assegura: “És molt bona perquè s’aposta per un recurs que no es feia servir per a una bona causa”. D’altres és el primer any que hi participen. És el cas de l’Imma, que afirma: “És una molt bona iniciativa, considero que s’hauria de fer a més llocs”.

Un projecte que creix
El programa, que va començar al districte de Sant Andreu, s’ha anat estenent i arriba a vuit districtes de la ciutat. La novetat d’aquest any ha estat la incorporació del districte de Sarrià – Sant Gervasi, que se suma a una iniciativa que combina sostenibilitat, alimentació i participació ciutadana.