La setzena jornada de la Xarxa de Competències Bàsiques s’ha celebrat aquest dissabte a les Cotxeres de Sants. Enguany s’ha donat protagonisme al treball per projectes que, segons la coordinadora de la Xarxa, “no és tracta d’una metodologia, sinó d’una manera de transformar l’aprenentatge perquè tingui més sentit”. Entre els centres que han participat al debat hi ha l’Escola Àngels Garriga, d’Horta-Guinardó, que treballa per projectes des del principi.

A la jornada hi han participat fins a 700 inscrits que han reflexionat sobre la temàtica i han intercanviat idees sobre la implementació del treball per competències. Entre les intervencions hi ha hagut una conferència a càrrec del professor Fernando Trujillo, de la Universitat de Granada, i també s’han format taules rodones i s’han exposat 50 experiències dels treballs per projectes realitzats per les escoles i instituts que integren la Xarxa CB.

L’Escola Àngels Garriga, un exemple de treball per projectes a Barcelona

L’Escola Àngels Garriga, a Horta-Guinardó, és un dels centres convidats al debat. Treballen per projectes des de l’inici i, segons la directora, Mia Agramunt, això permet que cada alumne aprengui al seu ritme, i també  que es pugui integrar, en una mateixa aula, nens amb diferents capacitats. Una fórmula que , d’altra banda, ajuda a combatre l’abandonament escolar.

“Els nostres alumnes van a l’institut amb ganes, no estan cansats d’estudiar”, explica Agramunt. “Les capacitats no les podem canviar, però sí que els podem ajudar que se’ls faci menys feixuc anar a l’escola i no l’abandonin. El nostre indicador ens diu que a l’ESO estan preparats”, afegeix.

Què és la Xarxa de Competències Bàsiques?

La Xarxa CB està formada per un equip de docents que treballen per competències bàsiques a diversos centres i n’assessoren d’altres perquè les incorporin als seus programes. L’agrupació es va formar fa 16 anys amb l’objectiu de reflexionar sobre els processos educatius i la seva aplicació a l’aula. En total, hi ha adherits 6.500 docents de primària i secundària provinents de 450 escoltes i instituts, una xifra que s’ha duplicat respecte a l’any 2017.