Cada resposta encertada és un pas més per convertir-se en guanyador. Ho serà qui més punts acumuli i, per aconseguir-ho, cal llegir molt i respondre correctament les preguntes. MARIA REQUENA / MAR MEDINA "Algunes són fàcils, altres difícils,... depèn. I si l'encertes són cinc punts, oi?" "Sí, cinc punts i si la falles et resta cinc punts." Més enllà de la competició, la idea és que els petits agafin el gust per la lectura i facilitar la feina als professors, que poden fer-los un seguiment personalitzat. DIANA PUJOL, tutora de 3r de primària "El nen que s'ha posat dins la història respon perfectament bé el qüestionari. El nen que n'ha fet una lectura superficial, que ha passat algunes pàgines, doncs no. // Els diem a veure què podem fer per fer-ho millor, perquè el qüestionari surti millor. Escolta, doncs, potser, no has triat els llibres que t'agraden." MIREIA REYES "A mi m'agraden més de misteri, que siguin realistes, i també m'agrada que siguin una mica de comèdia." SERGIO GARCIA "A mi m'ha agradat la col·lecció sencera del 'Diari d'en Grec' perquè és un nen que sempre vol fer el que ell digui i sempre li surt tot al revés." Xim i Xesca fa més de 2.000 propostes i cada escola en fa una tria a l'inici del curs. La clau perquè funcioni és la diversitat de llibres i estils narratius. EVA MATEO, impulsora de Xim i Xesca "Llegir costa, requereix un esforç individual i solitari, als nens els costa, quan comencen amb la lectura els costa. És una molt bona solució per veure que estan fent els nens en aquests mitja hora de lectura que tenen obligatòria cada dia." La plataforma ja l'utilitzen més de 10.000 usuaris a Catalunya. A la ciutat, l'Escola Els Pins, Lestonnac i Pau Casals són alguns dels centres que treballen amb aquest servei.
L’Escola Els Pins, Lestonnac o Pau Casals de Gràcia són alguns dels centres educatius que ja utilitzen Xim i Xesca en les hores destinades a llegir i de comprensió lectora. La iniciativa és d’origen català però la seva impulsora, Eva Mateo, es va inspirar en un projecte similar que funciona a Alemanya. El funcionament de l’adaptació catalana és molt senzill: un cop han acabat un llibre, els nens han de respondre el qüestionari corresponent per veure si l’han llegit amb atenció o no. D’aquesta manera, els professors poden fer-los un seguiment personalitzat i veure el nivell de comprensió lectora de cadascú.
A diferència d’altres proves de comprensió lectora, Xim i Xesca té el valor afegit que funciona amb un sistema de punts. Per cada resposta correcta, l’alumne suma cinc punts i si no l’encerta se’n resten. D’aquesta manera, segons els professors i la impulsora del projecte, s’incentiva els nens a participar en aquest joc, que al final els acaba motivant. Més enllà de la competitivitat, la finalitat és que trobin el gust per la lectura i que busquin llibres de temàtiques diverses. Fins i tot, assegura la tutora de 3r de primària de l’escola Els Pins, Diana Pujol, “els nens es recomanen llibres entre ells”.
Actualment, Xim i Xesca té prop de 10.000 usuaris la majoria dels quals són alumnes d’escoles d’arreu de Catalunya. Una eina que sembla que funciona i que aconsegueix que els nens es concentrin en la història que estan llegint i la gaudeixin. De fet, Mateo afirma que si només han fullejat el llibre no faran el qüestionari correctament. És aquí, on el professorat pot actuar i analitzar quin és el problema de comprensió que pot tenir el nen, que, a vegades, és perquè no està llegint temàtiques que siguin del seu interès.