El periodista Carles Garcia ha anat a comprovar de primera mà com viuen els docents la nova realitat amb què es troben a les aules, com a conseqüència de la pandèmia del coronavirus. Dues mestres de dues escoles diferents han explicat al programa ‘reset’, de betevé, com s’han adaptat als canvis, quines mesures han adoptat i què és el que funciona millor.

Eva Murillo és professora i tutora de 5è de primària a l’Escola Lestonnac de l’Eixample. I Gemma Picazo treballa com a mestra de secundària i coordinadora de 1r d’ESO a l’Escola Pàlcam, del Baix Guinardó.

“Estem satisfetes de poder ser a l’escola”

Sobre els canvis i la nova situació a les aules, “estem intentant que sigui el màxim de normal possible“, diu Murillo, tot i que reconeix que és “estranya“. En aquest sentit, creu que “l’escola no es queda al marge” del moment “complicat” que viu la societat i subratlla que “en tots els anys que fa que estem els docents a l’ensenyament, no ens havíem trobat mai una situació com aquesta“.

De la seva banda, Picazo explica que han hagut de “canviar algunes dinàmiques” perquè “no pots treballar igual quan tens els alumnes presencials a l’aula”. Al final, però, diu que “t’acabes acostumant” a aquest model “semihíbrid” i destaca el fet que “estem satisfetes de poder estar a l’escola” perquè “era el nostre objectiu quan vam començar al setembre”.

Es fa molt estrany, continuem tenint certa recança, però hi ha coses que ja les hem convertit en habituals, com l’ús de gel hidroalcohòlic o el fet de no saludar-nos amb contacte físic
Gemma Picazo, mestra de secundària i coordinadora de 1r d’ESO a l’Escola Pàlcam

Sense contacte físic

Es fa molt estrany“, segons Picazo, perquè els docents continuen experimentant certa “recança“, tot i que hi ha coses que ja han esdevingut “habituals“. Per exemple, l’ús del gel hidroalcohòlic o el fet que “entre nosaltres no ens saludem tocant-nos“. La mestra confessa que “costa molt“, tot i que té clar que “és el preu que hem de pagar per poder ser a l’escola“.

Murillo també explica que alguns professors ni tan sols coincideixen perquè s’organitzen per franges horàries. “Estem al mes de febrer i hi ha companys que no els he vist físicament per desitjar-nos feliç any nou“, diu, tot i que sovint es veuen en les reunions telemàtiques.

Les situacions familiars són molt diverses, hi ha nens que han perdut els avis, d’altres que els seus pares estan en ERTO o tenen un negoci i no el poden obrir
Eva Murillo, professora i tutora de 5è de primària a l’Escola Lestonnac

Les situacions dels alumnes

Les dues mestres també han explicat que es troben amb “situacions familiars molt diverses” entre els seus alumnes: des dels que “han perdut els avis” o “algun familiar proper”, fins als que “no poden portar amb normalitat la seva vida d’abans” i troben en l’escola “el punt de la seva rutina“. Aquestes experiències, però, també fan que els nens tinguin “més sentit de protecció respecte als que queden” i que la mascareta sigui “una eina més a les escoles i ningú no se la treu”.

El repte tecnològic

Un altre dels reptes és la introducció forçada de la tecnologia a les aules. Tot i que diuen que ja tenien “feina feta” i disposaven de les “eines“, admeten que “ens va costar una mica el canvi de presencial a en línia” perquè “el xoc va ser molt dur“. Ara, però, “els nens treballen molt més amb els portàtils i les tauletes a les aules perquè hi ha moltes activitats que, després, a casa les poden continuar”.

Classes per Twitch

El Carles Garcia també ens ha explicat el cas de la Gemma Artés, professora de batxillerat i creadora de contingut audiovisual. A les xarxes se la coneix com a Moty_chan i s’ha fet coneguda perquè, durant el confinament, va continuar fent classes a través de Twitch, una xarxa social centrada en les emissions en directe, però amb interacció amb els espectadors.