El que va començar com una prova pilot a l’antic CAP Maragall, al barri de Navas, el 2018, ha passat ara l’examen: l’Escola Municipal de Segones Oportunitats “es consolida com un servei socioeducatiu”, segons l’Ajuntament, que n’ampliarà el servei.

Es tracta d’un centre que va néixer un any després amb la idea d’oferir una guia vital als joves d’entre 16 i 25 anys, que van deixar l’etapa educativa i no es van incorporar al mercat laboral. Segons Maria Truñó, comissionada d’Educació, la idea era que “cada un d’ells refés les seves trajectòries vitals i formatives“, explica.

En aquest sentit, Truñó recalca que “ha estat un èxit perquè els alumnes estan ara vinculats amb cursos formatius i amb ganes de tirar endavant els seus itineraris de vida”. Bona part d’aquests alumnes procedeixen d’entorns vulnerables.

Més places i més espais

Segons el balanç que n’ha fet l’Ajuntament, l’Escola Municipal de Segones Oportunitats ampliarà enguany el servei. Ho farà amb 15 places, que permetran atendre 45 joves.

L’espai també augmenta, ja que enguany sortirà de l’antic CAP Maragall per “descentralitzar-se”. La comissionada d’Educació detalla que “generem una antena de l’escola a l’Espai Jove les Basses, de Nou Barris”. Amb tot, Barcelona i cinc municipis metropolitans més reclamen una normativa que acrediti aquesta mena de centres educatius.

“Estava sense fer res i m’han centrat molt”

L’itinerari educatiu és de dos anys, temps en què els alumnes que hi accedeixen “amb inquietuds ja definides o mig definides poden aterrar-les en els àmbits competencials“, explica Johnny Mancilla, director de l’escola.

Aquests procés, explica Mancilla, serveix “per orientar-los sobre aquests interessos per acompanyar-los, després, en la concreció de com desenvolupar-los”.

És el cas de l’Angie i en Gerard, dos dels alumnes de les primeres promocions de l’Escola de Segones Oportunitats. L’Angie explica que “l’any passat em vaig quedar sense fer res” i en arribar al centre educatiu “em van ajudar molt en els estudis i també amb la família, em van centrar molt“.

I aquesta ajuda, relata, es va plasmar en el fet que “ara ja sé què vull fer en un futur, i em vull dedicar a això de la cuina”.

En Gerard valora, sobretot, “la comoditat” d’aquesta escola. Explica que “qualsevol problema el pots parlar amb ells [els tutors] i t’entendran“. Afegeix que “gràcies a ells he pogut ara concretar què volia fer aquest any i el següent”.