La comunitat educativa de l’Escola Pere Vila està en peu de guerra. Aquest centre, amb 90 anys de vida i ubicat al passeig de Lluís Companys, número 18, concentra segons l’AMPA un nombre elevat de famílies vulnerables. Per això, no entenen la decisió de la Generalitat de passar d’escola de màxima complexitat a estàndard. Rebutgen aquest canvi de qualificació, que titllen de retallada encoberta, perquè els suposarà menys recursos humans i econòmics.

“La Pere Vila no és estàndard”

Sabrina Werner, secretària de l’AMPA, assegura que “la Pere Vila no és estàndard. Ja ens agradaria a nosaltres que ho fos. De fet lluitem per ser-ho. Si fos realitat, seríem molt feliços”. Perdre la qualificació de màxima complexitat, segons Werner, “ha estat una bufetada. Si això no canvia no podrem continuar amb molts projectes que havíem engegat”.

Un 90 % dels nens que vindran enguany al casal d’estiu ho faran amb beca”
Sabrina Werner, secretària de l’AMPA de l’Escola Pere Vila

Anna Chillida és mestra a la Pere Vila des de fa quatre anys. Per ella “aquest canvi representarà la pèrdua d’almenys sis professors“. La mateixa font, que assegura parlar en nom de tot l’equip docent, pensa que “això és una retallada encoberta ja que no entenem com volen millorar la qualitat educativa si et retallen recursos”.

Molts projectes educatius no es podran fer, segons l’AMPA, per manca de recursos

Eloisa Gutiérrez, mare de dos nens que van a aquest centre, no entén que “diguin que no som de màxima complexitat amb tot el que ha passat amb la covid-19. Les dades que el Departament d’Educació ha utilitzat són del 2018”, afirma. “Hi ha famílies que no poden pagar la quota escolar, de material, que són 160 euros l’any. Hi ha qui les paga euro a euro“.

Aquesta decisió va clarament contra la igualtat d’oportunitats dels infants”
Eloisa Gutiérrez, mare de l’Escola Pere Vila

Educació: “La complexitat no és una foto fixa”

El Departament d’Educació, tot i no pronunciar-se sobre cap escola de Barcelona ni de Catalunya en particular, explica en un comunicat de premsa que “la complexitat no és una foto fixa i permanent sinó que s’ha d’actualitzar amb certa periodicitat (tres o quatre anys)“. Explica que l’estudi de la complexitat dels centres es fa atenent un seguit de barems com ara els estudis dels pares, el nivell d’ocupació laboral dels pares i la immigració, entre altres.

Els recursos per complexitat no es redueixen, canvien de centre”
Departament d’Educació de la Generalitat

En el mateix comunicat, Educació afegeix que “els recursos de complexitat no es redueixen, canvien de centre ens alguns casos”. El text acaba afirmant que “en els casos en què sigui necessari es compensa el centre malgrat el canvi de complexitat, és a dir, que mantenen una part dels recursos de forma transitòria”. En aquest darrer aspecte, la direcció de l’Escola Pere Vila afirma no haver tingut cap informació al respecte sinó “que es van limitar a comunicar-nos que perdíem la qualificació de màxima complexitat”.

L‘AMPA de la Pere Vila assegura que no deixaran de lluitar per canviar la decisió de la Generalitat. Han recollit més de 400 signatures en dues setmanes, s’han posat en contacte amb altres escoles i instituts de Barcelona que han perdut la qualificació de màxima complexitat i han demanat ajuda a la Sindicatura de Greuges.