L’Escola Baldiri Reixac, inaugurada durant la Segona República, està d’estrena. Aquest centre, ubicat a l’interior del Parc Güell, ha transformat els patis: n’ha diversificat les opcions de joc i hi ha incorporat diferents racons per a totes les necessitats. Tot i que encara hi falta algun element, els alumnes ja han començat a experimentar amb les diferents propostes.

Alternatives a la pilota

El pati de l’Escola Baldiri Reixac era de ciment amb dues pistes per jugar a futbol. Per això, van decidir dissenyar un espai que incorporés alternatives de joc. “La pista abans n’ocupava la major part i ara hi ha més activitats a fer i coses a fer”, explica Tomàs Barrachina, alumne de sisè del centre.

Els nous usos de la zona d’esbarjo encara s’han de completar amb un espai de música, una zona de producció artística i una taula de ping-pong. Per la directora del centre, Sandra Martín, és important aquest canvi per seguir treballant en coeducació i donar múltiples alternatives de lleure als infants. “Volíem que cada alumne pogués escollir el que realment li feia il·lusió fer a l’hora del pati, que és la seva hora d’esbarjo, tant si és un moment tranquil, com anar a córrer”. El nou pati, d’aquesta escola plena d’història, també ha incorporat la instal·lació d’un biòtop per generar un ecosistema de flora i fauna, amb aquesta proposta l’escola tindrà un nou espai educatiu.

Transformació marcada per la vegetació i les grades

L’estudi Aquidos Arquitectes ha desenvolupat el projecte dels patis després de recollir les necessitats que s’havien detectat en un procés participatiu impulsat per l’escola amb alumnes, mestres i famílies. L’objectiu dels arquitectes era dibuixar els patis tenint en compte quines experiències pedagògiques i de lleure que el centre educatiu volia que es generessin i, a partir d’aquí, l’estudi va buscar les estratègies perquè això passés. Segons Oriol Marin, d’Aquidos, “s’ha valorat molt la vegetació, plantant màquies, aromàtiques, palmes i un biòtop. També, s’han treballat les grades i plataformes de fusta emmirallades amb les formes dels bancs de la plaça de la Natura del Parc Güell”.

Aquest mateix estudi d’arquitectes també ha treballat en l’Escola Mare Nostrum d’Horta i, en tots dos casos, han buscat els elements que podien facilitar la inclusió de tots els alumnes i disminuir la conflictivitat entre ells.

El nou disseny ha millorat la convivència

El disseny dels tres patis s’ha generat a partir de les aportacions d’alumnes, mestres, famílies i arquitectes. I tot i que fa poc que és una realitat, ja han començat a notar-se canvis en la forma de relacionar-se entre els alumnes a l’estona d’esbarjo. “N’estan encantats, tots els problemes que hi havia entre els alumnes, discussions, han baixat moltíssim. És com un pati com més tranquil, tothom està a diferents espais”, assegura la directora, Sandra Martí.

Un projecte fruit del retorn del turisme

Les obres dels patis van començar el mes de juny gràcies al retorn social de les entrades al Parc Güell i al Consorci d’Educació de Barcelona que ha permès aquesta transformació.

Transformació del pati dels més petits i de l’hort

L’espai infantil que abans era una terrassa diàfana ara incorpora vegetació, una tarima per a l’experimentació i s’hi col·locaran pissarres. Una altra zona on també s’ha intervingut és a l’espai on hi havia l’hort. Aquest era un lloc molt ombrívol que no permetia que les verdures creixessin i ara, s’ha convertit en un pati per a la relaxació i la lectura amb vegetació i hamaques.

La feina als patis no ha acabat, el dia 27 de març es farà un taller al centre juntament amb els arquitectes i la comunitat educativa per treballar el vímet que crearà una estructura d’accés al sorral infantil.

Una tendència a l’alça a les escoles

Els patis d’escola són del futbol i, generalment, dels nens. És el que va desprendre l’estudi d’Equal Saree i Ogilvy, que lluiten per canviar aquesta situació transformant l’espai dels patis de les escoles amb el projecte Equal Playgrounds. Cada cop són més els centres de Barcelona que ja han canviat els usos del pati o es troben en aquest procés de transformar-lo en clau de gènere. A l’Escola Baró de Viver han incorporat un rocòdrom. També han redefinit el pati altres centres com La Farigola del Clot o l’Escola Drassanes.