En Víctor de vuit anys, té ceguera total d'un ull i un 5 % de visió a l'altre. Dilluns començarà 3r de primària i aquests dies posa a punt tot el necessari per començar les classes. Una de les eines que fa servir per llegir millor són els llibres que l'ONCE adapta amb un cos de lletra més gran. Quan no n'hi ha prou, una alternativa és la lupa. VÍCTOR MESTRE, alumne de 3r de primària "Jo ho fico a sobre i llegeixo les coses que fiquen, que es veuen més grans." Aquesta, però, no és l'única eina especial que fa servir a casa quan estudia. També l'ajuden una llum freda i un faristol. "El faristol perquè amb les feines no m'hagi d'ajupir per mirar i la llum senzillament per veure-hi millor." "Si t'hi acostumes ja no és tan difícil com algú pot pensar." D'alumnes amb ceguesa o discapacitat visual greu com en Víctor n'hi ha gairebé 1.200 a tot Catalunya, 960 dels quals són de la província de Barcelona. Per tal de fomentar-ne la integració, pràcticament tots, un 99 %, es formen a centres d'ensenyament ordinaris. Amb la idea de potenciar l'educació inclusiva l'ONCE cedeix tecnologia que els facilita l'aprenentatge. GEMMA PASCUAL, mare del Víctor "Aquest any preparem el curs d'una manera una mica diferent a d'altres anys perquè el Víctor començarà a fer-ho tot amb ordinador. Llavors els llibres ja són en PDF i ell podrà anar ampliant i fent tots els deures amb el portàtil." Gràcies al sistema d'educació inclusiva, les taxes d'abandonament escolar d'aquests alumnes són del 9,6 %, menys de la meitat de la mitjana a l'estat espanyol. Falten poques hores per començar el curs i en Víctor ja està preparat.

El nou curs 2016-2017 comença dilluns a tot Catalunya amb 1.178 alumnes amb ceguesa o discapacitat visual greu. La majoria d’aquests estudiants, 961, són de la província de Barcelona. De la resta, 113 estudien a Girona, 60 a Tarragona i 44 a Lleida. D’aquests alumnes, 265 corresponen a Educació infantil, 191 a Educació Primària, 150 a l’ESO, 33 fan Batxillerat, 57 Formació Professional, 102 universitaris i 380 a d’altres tipus d’ensenyaments.

Per fomentar la seva integració, pràcticament tots, un 99 %, es formen en centres d’ensenyament ordinari. Tenen, però, el suport dels tutors del Centre de Recursos Educatius de l’ONCE, que treballen per afavorir i potenciar l’educació inclusiva mitjançant l’estimulació visual, l’autonomia personal,  l’ensenyament dels sistemes de lectoescriptura com el braille, l’ús de la tecnologia adaptada i l’orientació i la mobilitat.

Com a conseqüència d’aquest sistema d’educació, les taxes d’abandonament escolar d’aquests alumnes és de només el 9,6 %, menys de la meitat de la mitjana a l’Estat espanyol, d’un 23,5 %, i dos punts per sota de les dades europees, un 11,9 %.

BTV ha acompanyat en Víctor, un barceloní de 8 anys amb limitacions visuals, pocs dies abans de començar el nou curs escolar.