El malestar de la ciutadania amb les entitats financeres no es nota només al carrer, sinó que es reflecteix també en xifres. Les consultes el 2012 van augmentar un 145%. També es van incrementar les dels transports, amb un 9% i el sector de l'electricitat, amb un 3%. Pel que fa a les reclamacions el panorama és molt similar, ja que les entitats financeres van duplicar la xifra del 2011, seguides dels transports, que la mantenen. Unes xifres que s'expliquen pel drama de les participacions preferents, que lideren les reclamacions, seguides de les relacionades amb el deute subordinat. JORDI L. BAILACH director de Comerç i Consum "Hem de tenir en compte que el tema de les participacions preferents i el deute subordinat va començar a esclatar al juliol però el boom de consultes les vam rebre octubre i novembre, i és un problema que no està resolt i aquest 2013 també estan augmentant les xifres." Però el sector que segueix encapçalant la llista de les consultes i reclamacions més freqüents 2012 és el de les telecomunicacions. Les queixes principals van ser la dificultat de donar-se de baixa dels contractes de telefonia mòbil i l'accés a Internet. Tot i així, respecte a 2011, el 2012 es van reduir les reclamacions, igual que altres sectors, com el de l'habitatge. "Hi ha hagut una davallada general, i en el cas de l'habitatge veiem que hi ha hagut una davallada encara més important, i el petit nombre de reclamacions perquè ja hi ha una oficina especialitzada." El nombre de queixes en tots els sectors va minvar notablement, en un 11 i un 14% respectivament. Això es deu a la devallada del consum, en primer lloc, i a l'augment de l'atenció telefònica, que a diferència de l'atenció presencial, permet no tramitar els casos que ja es preveu que no acabaran fructiferant.

Les queixes i els dubtes relacionats amb els productes financers tòxics, com ara les participacions preferents, han arribat a l’Oficina Municipal d’Atenció al Consumidor de Barcelona. El nombre de consultes va augmentar el 2012 en un 145,80% i les reclamacions van créixer un 106,43%. En concret, hi va haver 2.780 consultes i 353 reclamacions (en els dos casos, més del doble de casos que el 2011).

Amb més concreció sobre el tipus de reclamacions, un 53,26% ha estat per participacions preferents; un 10,20%, per deute subordinat i un 36,54%, per temes relacionats amb els punts anteriors. En qualsevol cas l’OMIC no ha facilitat dades sobre els bancs i caixes que han rebut més queixes o reclamacions a la ciutat de Barcelona.

L’Oficina afirma en la nota de premsa que ha respost “amb rapidesa a aquesta nova realitat, oferint als usuaris assessorament sobre els tràmits a seguir i facilitant el model de reclamació que les persones interessades poden fer arribar” als organismes pertinents, el Banc d’Espanya, la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) i la Direcció General d’Assegurances i Fons de Pensions. La direcció de l’OMIC diu que ha fet la tasca d’assessorament i informació “avisant en tot moment que es tracta d’un procediment llarg i complicat”.

Les telecomunicacions continuen liderant el rànquing

Seguint la tendència iniciada el 2005, les telecomunicacions segueixen en el primer lloc del rànquing pel que fa a les consultes i reclamacions, amb 10.820 queixes l’any 2012 (un 16,18% menys que l’any anterior). Els principals problemes són la dificultat per donar-se de baixa de serveis, la manca de qualitat, l’accés a Internet i, en menor mesura, la contractació no consentida.