Els veïns i entitats de Sant Andreu reivindiquen que l’edifici actual de l’estació de Sant Andreu Comtal no s’enderroqui i es converteixi en un equipament municipal. És una proposta en la qual treballen des de fa anys, però amb la nova estació de Rodalies ben visible i prevista per entrar en funcionament a finals del 2022, diverses entitats han expressat les seves demandes i necessitats.

Serviria com a seu per a l’Associació de Veïns de Sant Andreu de Palomar

L’Assocació de Veïns de Sant Andreu de Palomar ja ha demanat al districte que parli amb Adif, propietari de la instal·lació, perquè la cedeixi com a equipament municipal. Un espai per fer tallers o manualitats o una ludoteca pública són algunes de les propostes.

El president de l’entitat veïnal, però, també vol convertir l’edifici en la seva seu. “Està en un lloc idoni com a seu central de l’associació perquè allà on estem, estem molt bé, però tenim problemes perquè la infraestructura és molt antiga”, diu Santi Serra, que recorda, a més, que ja fa temps que denuncien que tenen goteres, esquerdes i els sostres malmesos. També admet problemes econòmics per pagar el lloguer.

Hi podria allotjar els Gegants de Sant Andreu

Una altra entitat que ha mostrat interès en l’edifici de l’estació de Sant Andreu de Palomar és la Germandat de Trabucaires, Geganters i Grallers de Sant Andreu. Ara mateix es troben de manera provisional al vestíbul de l’Espai Bota, al recinte de la Fabra i Coats, perquè el local que els va cedir l’Ajuntament fa anys es va inundar i va malmetre algunes figures.

Segons Sergio Diéguez, president de l’entitat, des de fa anys busquen un espai d’exposició permanent per als gegants i consideren que l’antiga estació reuneix els requisits d’altura i portes que necessiten per tenir-hi les figures.

És l’estació més antiga en funcionament de l’estat

L’estació de Sant Andreu Comtal, que deu el nom al pas del rec Comtal en aquella zona, és l’estació en funcionament més antiga de l’estat espanyol. Segons explica l’historiador andreuenc Pau Vinyes, es coneix com “l’estació de baix” i va ser construïda com a part de l’enllaç entre Barcelona i Granollers el 1854. Gràcies a la construcció de l’estació de Sant Andreu, es va reurbanitzar la zona i es va construir la plaça de l’Estació des d’on s’accedeix a l’edifici de l’estació que té dues plantes.