Des de l’Aliança contra la Pobresa Energètica, Mercedes Vidal ha explicat que actualment “es continua tallant el subministrament a molta gent” però alerta que hi ha poca gent que els demani assessorament. “Estem parlant d’un drama”, afirma Vidal, perquè hi ha persones a qui s’ha tallat la llum que estan reconegudes per serveis socials com a famílies en situació vulnerable. A més, hi ha molta gent que no ha pogut pagar els rebuts i sent que té “l’espasa damunt del cap”, i temen que es produeixin talls de serveis bàsics enmig de situació actual de temperatures baixes.

Concretament, les organitzacions indiquen que havien detectat tres casos, dos als barris de Sants i la Verneda. Endesa confirma que se’ls va tallar el subministrament perquè no havien presentat la documentació que acreditava que les famílies estaven en una situació de vulnerabilitat. Per la seva banda, l’Ajuntament afirma que no té constància d’aquests casos concrets, i defensa els recursos que s’han destinat a combatre la pobresa energètica.

En Matías González, veí de la Verneda, pateix de pobresa energètica i és un dels que aquesta setmana va veure com li tallaven el subministrament de llum, que a hores d’ara, la companyia ja li ha retornat. Confirma que no havia presentat la documentació dels serveis socials a la companyia elèctrica però creu “que les companyies subministradores haurien de preocupar-se més per la situació d’aquells que no paguen les factures i no tallar directament la llum”. Fa tres mesos que en Matías no paga la factura de la llum. L’ajuda de 426 euros que cobra mensualment, diu, no li permet cobrir totes les despeses. Viu amb el seu fill, de 20 anys. Tot i l’onada de fred, segons explica, intenten consumir el mínim d’electricitat possible.

La Núria Salas, portaveu del projecte Fuel Poverty Group, ha explicat que “hi ha families en situació de vulnerabilitat que no poden fer front a les factures” i demana que s’impulsin “mesures proactives de prevenció i per evitar que aquests fenòmens de pobresa energètica es vagin cronificant en les famílies”.

Per tot això demanen que es concreti com funcionarà el fons de la Generalitat per cobrir els talls de subministrament i que s’indiqui a quines famílies cobrirà. A més, reclamen que les aportacions principals d’aquest fons les facin les empreses subministradores, perquè aquesta despesa no recaigui en el conjunt de la ciutadania. A més denuncien que, des de 2010, el preu de la llum i l’aigua ha pujat un 60 i un 66%.