Els bicitaxis estan darrerament en el punt de mira de les administracions, sobretot per les pràctiques irregulars que alguns duen a terme. Empreses que presten aquest servei i asseguren que fan la feina com cal, defensen una regulació de l’activitat dels bicitaxis que, creuen, és l’opció més sostenible per als transport de turistes dins la ciutat.

Els bicitaxis tenen permís de circulació i estan registrats com a vehicles. Ara bé, no hi ha cap regulació per dur a terme l’activitat que fan: el transport de passatgers. Per això, empreses com Ecotourbcn demanen una normativa clara per poder tirar endavant el negoci amb garanties legals. “Així s’acabaria amb la competència deslleial dels qui no fan les coses bé”, apunten.

Pràctiques segures: un endoll per cada bicicleta i les bateries fixes

Ecotourbcn, que transporta visitants a punts turístics de la ciutat, s’ha instal·lat recentment al carrer de la Diputació i té 20 bicitaxis operatius cada dia a Barcelona. Ha deixat el local que fins ara tenien a Ciutat Vella, perquè ara és una de les zones que l’Ajuntament ha exclòs dels recorreguts que poden fer aquests vehicles, juntament amb Sant Martí.

L’Ajuntament de Barcelona aprovarà un decret per restringir els bicitaxis “en espais concrets”

En el nou espai carreguen cada dia els bicitaxis, que són elèctrics. L’encarregat de l’empresa, Carlos García, explica que cada bicicleta té el seu endoll i porten la bateria dins d’una capsa metàl·lica, incorporada al vehicle. “D’aquesta manera no es pot treure de la bicicleta i manipular, que és el que fan alguns i és perillós”. De fet, la càrrega de bateries en punts il·legals és l’origen de molts incendis, el més sonat és el que va deixar tres víctimes mortals a la Barceloneta l’estiu del 2020.

Sobre la taula posen la necessitat que els trixis passin una inspecció tècnica, una ITV que garanteixi la seguretat dels qui les condueixen i dels passatgers. Creuen l’assegurança que el que paguen no és suficient i expliquen que detecten molts bicitaxis al carrer que no estan en bon estat. “Nosaltres tenim bicicletes de substitució a part de les 20 que traiem cada dia al carrer, no permetem que circulin si detectem cap problema”, diu García.

Consideren que és un transport turístic ecològic

Davant la intenció de l’Ajuntament i la Generalitat d’acabar amb aquest negoci, ho tenen clar: “No està bé prohibir els bicitaxis, perquè en una ciutat com Barcelona, amb tant turisme i tants desplaçaments, necessites vehicles com aquests que, al capdavall, són ecològics“, defensen des de l’empresa. “No ens queixem dels autobusos que venen carregats de turistes ni dels creueuers que sabem tot el que contaminen, però de les bicicletes sí”, lamenten. De fet, assenyalen l’impuls dels carrils bici a Barcelona com un motiu més per apostar per ells.