El març passat el consistori va fer aturar l’activitat de Bicibar perquè “l’Ordenança de circulació de vianants i vehicles no permet la circulació d’aquests elements per la ciutat de Barcelona”. L’empresa es promocionava com un vehicle per fer rutes per entorns singulars de forma “dinàmica, divertida i impactant”, combinades amb la degustació de tapes i begudes a sobre del vehicle. Precisament el consum de begudes, en molts casos alcohòliques, és un altre dels arguments que dóna l’Ajuntament per justificar el cessament de l’activitat.

El tancament de Bicibar ha suposat 11 acomiadaments i pèrdues quantioses per als tres socis fundadors. Micke Swentor ha explicat a BTV que dóna per perduts els 45.000 euros que va invertir en el projecte. D’origen nord-americà i després de vuit anys a Barcelona, Swentor diu que torna a casa “per intentar muntar un altre negoci”. “Ho he intentat tot per tirar endavant Bicibar però ja no em plantejo reactivar la societat, ara el que vull és vendre la bicicleta i marxar”.

 

Enrere hi deixa un negoci que en el moment de tancar tenia “tiquets venuts per valor d’11.000 euros i reserves valorades en 35.000”. Un negoci que també va cridar l’atenció de Turisme de Barcelona, que durant mesos va oferir el servei en el seu web. El setembre de 2012, el programa de BTV Connexió Barcelona va poder parlar amb Silvia Ortega, una de les impulsores de Bicibar.

Emprenedors sense final feliç

La història de Bicibar arrenca oficialment l’abril de 2012. Swentor explica que, tot i tenir la llicència d’activitat i tota la documentació del negoci en regla, des d’un principi van creure convenient reunir-se amb algun representant municipal de l’Àrea de Mobilitat per explicar la iniciativa i demanar si els calia un permís de circulació. Els van dir que sí, tot i que ara els seus advocats asseguren que no és necessari, tenint en compte que no es tracta d’un vehicle a motor. A finals de maig, la Guàrdia Urbana els va aturar durant un servei i els va dir que “no tenien llicència per circular i que l’activitat quedava clausurada”.

Després de moltes negociacions, van aconseguir un permís provisional. Un document que no va evitar que arribessin, segons el seu testimoni, més multes i aturades: “fins i tot ens van parar una festa infantil durant més de dues hores”.

Swentor afirma que, juntament amb els altres socis de Bicibar, van voler introduir-hi els canvis pertinents per “minimitzar l’impacte en els veïns de les zones on feiem les rutes”. Amb aquest objectiu -asseguren- van variar alguns recorreguts i van modificar els punts de càrrega i descàrrega per allunyar-los de les àrees residencials. L’objectiu de Bicibar era aconseguir un permís definitiu que “permetés ampliar el negoci i posar en marxa noves rutes”.

L’Ajuntament va autoritzar-ne una prova pilot

La versió del consistori és que l’any passat es va decidir fer una prova pilot de sis mesos mitjançant una autorització específica de circulació. L’objectiu era “analitzar quin impacte tenia desplaçant-se per la ciutat, tant pel que fa a la mobilitat com a la seguretat dels vianants”. Fonts municipals expliquen que, durant aquest període, “s’ha pogut constatar el fet que un vehicle d’aquestes característiques circuli en moments de màxima afluència de vianants genera inconvenients i s’ha decidit no repetir l’experiència”.

El permís especial caducava a finals de l’any passat i, al març d’aquest any, la Guàrdia Urbana va tornar a impedir la circulació del bar sobre rodes, que des de llavors resta tancat en un magatzem. Els impulsors de Bicibar denuncien que han estat “víctimes de la burocràcia” i així ho reflecteixen en un vídeo que han penjat a la xarxa i que ja ha rebut més de 10.500 visites.