Els controladors aeris es van veure saturats dimecres i dijous de la setmana passada. I això, que des de l'inici de les obres a la pista principal, l'aeroport del Prat funciona amb un terç menys d'operacions. De les 72 per hora que es programen normalment, s'ha passat a 48. La disminució s'ha fet tenint en compte que s'han d'utilitzar pistes creuades però, pel sindicat USCA, s'ha passat per alt que en determinats moments, com ara quan el vent bufa fort del l'oest, la pista transversal tampoc no es pot fer servir i, per tant, s'ha de fer passar tot el trànsit aeri per una sola pista. MARC GARCIA, portaveu d'USCA "Les capacitats declarades per aquesta pista són 25 arribades a la hora, i el númeo d'arribades assignades és de 24 per cada hora. Això vol dir que en pista única estem pràcticament al límit de la capacitat. " Segons USCA, situacions com aquesta fan que molts aparells s'hagin d'esperar a l'aire. Una operació, diuen, delicada i que cal evitar sempre que es pugui, ja que els avions es mouen en cercles uns sobre els altres a 1.000 peus de distància, de manera que el primer d'aterrar és empre el que vola més baix. MARC GARCIA, portaveu d'USCA "Quan els avions estan en esperes, la complexitat operativa s'incrementa moltíssim, perquè tots estan molt junts, les etiquetes de radar estan molt a prop les unes de les altres i, a més, el número d'avios que hi ha al teu sector s'incrementa considerablement." Aena admet que dimecres i dijous de la setmana passada es va fregar el límit d'operacions a la pista petita, però expliquen que la programació de vols durant les obres es va acordar amb la mateixa empresa de controladors Enaire, les companyies aèries i Aviació Civil. També apunten que les obres van a bon ritme i que, si tot continua com fins ara i la meteorologia no hi posa inconvenients, es podrien acabar abans del previst: el dia 31 de gener en comptes del 5 de febrer.

Des del 10 de gener, l’Aeroport de Barcelona-el Prat ha reduït un terç la capacitat operativa.  Les obres de remodelació de la pista principal han obligat a disminuir les operacions de 72 cada hora, a 48, però pel sindicat de controladors USCA, en determinats moments, això no és suficient. N’hi ha prou, expliquen, mentre es pugui funcionar amb dues pistes creuades (tal com està previst durant les obres) però no, quan es produeixen imprevistos com ara que el vent bufi fort de l’oest. En aquests casos els avions no poden utilitzar la pista transversal, de manera que totes les operacions, tant d’arribada com de sortida, s’han d’acabar fent des de la mateixa pista, que és també la més petita.

Això és el que va passar dimecres i dijous de la setmana passada. Uns dies en què els 48 vols per hora programats per Aena i, sobretot, els 24 que pertoquen d’arribada, es van fer excessius, tenint en compte que la pista petita pot absorbir un màxim de 25 aterratges cada 60 minuts. La capacitat, per tant, va fregar el límit durant massa estona, segons USCA, i això va provocar que molts avions s’haguessin d’esperar a l’aire per poder aterrar. Una maniobra que, alerten, és delicada i que cal evitar sempre que sigui possible.

Aena admet que dimecres i dijous de la setmana passada es va fregar el límit d’operacions a la pista petita però expliquen que la programació de vols durant les obres es va acordar amb la mateixa empresa de controladors (Enaire), les companyies aèries i Aviació Civil. També apunten que les obres van a bon ritme i que, si tot continua com fins ara i la meteorologia no hi posa inconvenients, es podrien acabar abans del previst: el dia 31 de gener per comptes del 5 de febrer.

Més enllà de les obres, el sindicat també alerta que, l’increment sostingut de passatgers podria portar al límit de capacitat les intal·lacions del Prat. Denuncien que la previsió d’Aena, que diu que hi poden arribar a passar 55 milions de viatgers cada any, no té en compte els imprevistos, com els impactes amb aus que, sobretot a la primavera, obliga a revisar pistes i avions. Recorden, a més, que les dades serien factibles, només, si aquests passatgers es repartissin de manera equitativa en les 24 hores que té el dia. El sindicat USCA també reclama a Enaire que contracti més controladors. Asseguren que la plantilla s’està envellint, té 49 anys de mitjana, i recorden que properament s’hauran de jubilar 200 treballadors.