El fons proposat per Conde-Pumpido seria un organisme similar al Fons de Garantia Salarial (FOGASA) i tindria l’objectiu d’evitar la desprotecció dels consumidors en cas que alguna companyia aèria faci fallida, tal com va passar amb Spanair el 27 de gener d’aquest any.

Durant una intervenció en la Comissió d’Economia del Parlament, Conde-Pumpido ha reclamat que els passatgers tinguin drets exigibles en el moment de la fallida per obtenir una resposta immediata i no perdre la confiança en veure usuaris desatesos als aeroports, tal com va passar després del cessament d’operacions de Spanair. Pumpido ha preguntat “per què es protegeix Spanair d’una sanció de Foment i no es protegeixen els passatgers” i també ha insistit en la necessitat de fer prevenció perquè situacions com aquesta no es tornin a repetir.

Una de les demandes del portaveu de l’associació d’afectats pel cessament de Spanair ha estat facilitar les reclamacions col·lectives i que els usuaris es puguin agrupar sense que sigui necessari que cadascun d’ells hagi d’anar a un notari per signar un poder, ja que si no és així, “es perjudica la possibilitat que una reclamació tingui èxit i no exigeixi una despesa excessiva”.

Conde-Pumpido també ha desmentit que el 80% dels perjudicats hagin recuperat el seu crèdit, un percentatge que, segons ell, no arriba ni tan sols al 50%. Pumpido ha xifrat en 400.000 el nombre de passatgers afectats pel tancament de l’aerolínia, i ha recordat que continua sent una xifra aproximada, ja que no tots han reclamat.