Escolta aquesta notícia

L’Elena Bigas forma part de l’entitat La Sagrera es Mou, creada el 2011 per reactivar el teixit social del barri i combatre l’exclusió social a la Sagrera. Però el seu lligam ve de més lluny, quan hi va venir a viure de jove i hi va treballar durant 30 anys com a mestre de l’Escola el Sagrer. El voluntariat i els infants han marcat la seva trajectòria.

Un barri fet a base de fàbriques

Per a l’Elena Bigas, la Sagrera és “el seu segon poble”. Va arribar al barri de jove provinent de Moià (el Moianès), on diu que es coneixien i saludaven tots i aquí s’hi va trobar un barri “molt desgavellat”. “Estava ple de tallers, pisos de façanes molt velles, recordo les voreres molt mal endreçades, molts cotxes mal aparcats”, així descriu Bigas el barri.

Elena Bigas: "La Sagrera serà diferent per l'estació i s'haurà d'integrar qui vingui" | avinguda Meridiana, betevé directe, estació de la Sagrera, memòria històrica, Veïnat Il·lustre

La Sagrera passava de ser un entorn rural a industrialitzar-se. Fàbriques com l’emblemàtica de camions d’ENASA (Empresa Nacional de Autocamiones, SA) avui reconvertida en un parc, la desapareguda Farinera l’Esperança o la fàbrica de pintures Ivanow, avui transformada en el centre d’art i creació Nau Ivanow.

“La Meridiana era una autopista, una autèntica autopista..”
Elena Bigas

Una Meridiana de 12 carrils

La indústria creix i també ho fa l’avinguda Meridiana. “La mobilitat del barri ha estat marcada sempre per la Meridiana“, explica l’Elena Bigas. És a partir dels anys 60 que l’avinguda Meridiana tenia 12 carrils: sis centrals com a carrils ràpids i sis més als laterals de connexió amb els barris. “Sobretot hi havia una cosa que quan hi penses t’esgarrifes una mica: per travessar d’un lloc a l’altre hi havia ponts“, recorda l’Elena Bigas. L’últim dels passos elevats va arribar fins al 2011.

El tarannà va anar canviant. Segons l’Elena Bigas va ser a partir del 1982 que un dels carrers principals del barri, el carrer Gran de la Sagrera, va passar a ser d’una sola direcció i s’hi van plantar arbres. De fet, actualment el nucli antic de la Sagrera està pacificat i la calçada és d’un color vermellós característic.

El repte de l’estació de la Sagrera

L’Elena Bigas recorda que la Sagrera és “un barri petit en extensió” perquè té un km2, però amb una densitat enorme amb 30.000 habitants. El repte, diu, serà acollir tota la gent que hi vingui a les edificacions noves que s’han de fer a l’entorn de la futura estació de la Sagrera.

La previsió es que es facin 24.000 habitatges nous. “Tota aquesta gent que vingui s’ha d’integrar al barri i això és una feina de les entitats públiques, s’han de tenir en compte les escoles, els serveis, però també tots els veïns”, conclou l’Elena Bigas.