Segons l’estudi de l’ús de telèfons mòbils entre conductors, motoristes i vianants, el 26 % dels conductors utilitzen el mòbil sempre o sovint, en canvi, és una pràctica molt menys freqüent entre els motoristes, que ho fan en un 8,7 % dels casos. De fet, qui més utilitza el mòbil mentre es desplaça són els vianants (47 % dels enquestats), i un de cada cinc ho fa mentre està creuant per un pas de vianants.

El motiu de les distraccions, quan caminem, és divers tot i que predominen les trucades (36 %). Entre els conductors, s’imposen les consultes al mòbil (56 %), i una quarta part per escriure un missatge. En aquest sentit, el RACC alerta que escriure un missatge de text implica desviar l’atenció del volant durant uns 20 segons, que equival a 278 metres o, en el cas de Barcelona, a dues illes de carrers de l’Eixample.

Malgrat aquestes dades, l’enquesta del RACC també posa de manifest que nou de cada 10 conductors són conscients que utilitzar el telèfon mòbil mentre es condueix influeix força en les probabilitats de tenir un accident. La mateixa enquesta també reflecteix que en més del 90 % de casos tant els conductors com els vianants que s’han distret amb el mòbil anaven sols.

Recomanacions:

Davant d’aquestes dades i del repunt de la sinistralitat a les carreteres catalanes, el RACC aposta per treballar en la conscienciació ciutadana dels perills que suposa utilitzar aparells mòbils mentre es condueix o mentre es camina per la ciutat. En aquesta mateixa línia, també recomana introduir un apartat en el temari de les autoescoles sobre aquesta qüestió.

A banda de la sensibilització, els experts del Reial Automòbil Club de Catalunya també creuen que cal fomentar l’ús d’aplicacions de bloqueig del mòbil mentre es condueix i treballar perquè les aplicacions relacionades amb serveis de mobilitat estiguin homologades com a segures i compatibles amb la conducció. En aquest aspecte, hi tenen un paper destacat les grans empreses d’Internet i les operadores de telefonia, i per això s’aconsella implicar-les en la millora d’aparells i aplicacions.

Per últim, es recomana millorar el control de les distraccions des de les autoritats viàries i cossos de seguretat. En aquest cas, però, el RACC aposta per establir una graduació de les sancions en funció de les distraccions però no per augmentar les sancions econòmiques ja que l’estat espanyol ja és el segon país europeu, diu, amb la multa més alta: 200 euros.