Un centímetre pot ser la diferència entre una maleta que pot pujar a la cabina de l'avió i una que no. Les mides permeses per les aerolínies poden variar en funció de les companyia amb la qual volem. Les grans empreses com Iberia opten per tenir més màniga ampla i accepten maletes més grans. En canvi, les aerolínies de baix cost són més exigents amb les dimensions que els clients poden portar a bord. I per a molts no facturar és una prioritat per l'estalvi de temps i de diners que suposa. Però la majoria desconeixen les mides autoritzades. "55, 47, 20. Una cosa així era o 25. No se. Una cosa així més o menys." "No. Les d'adalt a la cabina no en tinc ni idea." Per posar fil a l'agulla i mirar d'unificar les mides, l'Associació Internacional del Transport Aeri, que inclou el 90% de les companyies, va proposar fa unes setmanes unes noves dimensions màximes que són un 40% més petites que les actuals, inferiors fins i tot a les que actualment fixen les aerolínies més estrictes. Una mesura que s'ha suspès per la controvèrsia generada. "Sinceramente si han de medir menos...ya con esta nos ha costado poner la ropa y ponerlo todo. Y más con los nenes chiquititos." "Yo creo que por una parte es logico porque muchas veces es cierto que estas en los vuelos y no tienes donde meter la maleta." "Home jo penso que està bé. Perquè sinó pugen a dalt unes maletes molts grans i tampoc no...jo crec que està bé. "Si canvien una poca vergonya perquè, escolta'm, és caríssim facturar-les i a sobre l'estona que et fan esperar." El sector s'ha compromès a fer una revisió integral del programa per mirar de trobar una solució.

L’Asociació Internacional del Transport Aeri, la IATA, va proposar a principis de juny de 2015 unes noves mides màximes recomanades per a les maletes que poden viatjar a les cabines dels avions de més de 120 passatgers. Les noves dimensions eren 55 centímetres d’alçària per 35 d’amplada i 20 de profunditat, un 40% inferiors a l’estàndard actual de 56 cm x 45 cm x 25 cm. L’objectiu era reduir el nombre de maletes de mà dels avions i unificar les xifres entre les 240 aerolínies que aglutina el col·lectiu del qual formen un 90% de les operadores del mercat. La proposta, que no era d’obligat compliment, va generar controvèrsia i finalment va ser suspesa per tal d’iniciar una revisió integral del programa.

A peu de carrer la immensa majoria de ciutadans quan viatgen desconeixen les mides que poden duu amb l’aerolínia que escullen per viatjar. I és que els paràmetres que fixen les empreses del sector són molt variats. Les companyies més grans, com Iberia, deixen màniga ample i fixen en límit en 56 cm x 45 cm x 25 cm. En canvi, les de baix cost com Vueling o Ryanair, ajusten més les xifres i les estableixen en 55 cm x 40 cm x 20 cm. Malgrat les diferències, les darreres dimensions proposades per la IATA són més restrictives que les de les aerolínies de baix cost.

Una altra derivada de les polèmiques noves mides és la manca de maletes que s’adaptin al format. Tot i que hi ha maletes que compleixen aquests nous estàndards a les botigues especialitzades, no n’hi ha gaires i els fabricants s’hi haurien d’adaptar progressivament.