grup Educació Infantil Escola Nou Patufet fent educació emocional

Educar en les emocions per prevenir conflictes. És un dels objectius del programa 1,2,3 emoció! promogut per l’Agència de Salut Pública de Barcelona. Funciona a 56 escoles de la ciutat, on s’està introduint l’educació emocional al seu dia a dia.

Un total de 3.200 infants d’educació infantil (3 a 5 anys) aborden a classe la gestió de les emocions i treballen conceptes complexos com l’autoestima, la mort o la justícia. Una iniciativa que, segons ja s’està veient als grups, serveix per millorar la cohesió del grup i prevenir futurs casos d’assetjament.

Amb la crisis del coronavirus, la gestió emocional dels nens està a l’ordre del dia. El confinament domiciliari i el tancament d’escoles han tingut repercussions psicològiques i acadèmiques i han posat al límit molts infants. El Consell Escolar va demanar fa uns mesos millorar l’acompanyament emocional dels alumnes en un curs molt complicat. Ha demanat introduir l’educació emocional formalment al currículum.

grup Educació Infantil Escola Nou Patufet fent educació emocional
Les activitats es fan a través de joc i música en petits grups amb infants d’entre 3 i 5 anys

Posar nom a les emocions

Aquest programa es va posar en marxa al curs escolar 2017-2018 en fase pilot a 11 escoles públiques i concertades i, posteriorment, s’hi han anat sumant més centres, fins a arribar als 56 actuals. La iniciativa està oberta a qualsevol escola que s’hi vulgui afegir.

El profesorat ha fet una formació específica per desenvolupar les competències emocionals amb jocs i activitats curtes. La majoria es fan a l’aula, però també en l’àmbit familiar, i estan adaptades a les diferents edats. Estan destinades a millorar la capacitat de reconèixer, gestionar i regular les emocions.

Programa ben valorat per docents i famílies

A les escoles on ja s’ha aplicat s’ha vist com tots els infants van doblar les competències emocionals. Això s’ha fet evident tant en nens com en nenes i en escoles de barris de nivells socioeconòmics diferents.

El pla ha obtingut bons resultats. Tant professorat com famílies i infants posen bona nota al programa. Prop del 90 % dels docents consideren que la formació ha afavorit el creixement emocional i un 88 % creu que és útil per al desenvolupament professional. Per tot plegat, el 90 % el recomanaria a un altre docent.

Un programa global que se suma a les iniciatives que ja han anat posant en marxa diferents escoles en els últims anys per treballar les emocions. Un exemple n’és el projecte Educarts, que aborda l’educació emocional des de les arts escèniques a diferents escoles de Nou Barris.