Imatge de l'autor/a
Andrea Muñoz
Escolta aquesta notícia

(Redacció/ACN) Aquest dimarts al matí el Departament d’Educació s’ha reunit amb els tres sindicats de la mesa sectorial que van firmar l’acord. D’una banda, hi han assistit CCOO i UGT, que van arribar a un consens amb l’executiu el 9 de març, i, de l’altra, el sindicat Professors de Secundària (Aspepc), que va signar l’acord amb el govern el 5 de juny.

La trobada, en què han participat els tres sindicats i també la consellera d’Educació i Formació Professional, ha durat poc més d’una hora i mitja i ha servit per analitzar el desplegament de les noves mesures adoptades pel departament de cara al curs 26/27, que es basen en l’acord signat i que, segons Educació, compleixen el 96 % dels punts del pacte signat.

Educació diu que més de la meitat de mesures ja estan tancades

El departament ha subratllat, a través d’una nota de premsa posterior a la reunió, que més de la meitat de les mesures ja estan tancades o van més avançades en el calendari. Ignasi Giménez, secretari de Millora Educativa, ha afirmat que no és cap “declaració de bones intencions”, sinó d’un “full de ruta amb mesures concretes i amb dates concretes que es van desplegant una darrere l’altra”.

Entre les mesures amb un grau més gran de desplegament, hi ha el desenvolupament normatiu i pressupostari del pacte, que n’ha de garantir la “viabilitat jurídica i pressupostària” i que es troba al 100 % de compliment, segons Educació. També hi ha la millora i adequació de les condicions retributives de diferents perfils, que també arriben al 100 %, segons el departament de Niubó. La carpeta de les pernoctacions es troba en un 80 % del compliment i de cara a principis de l’any 2027 es preveu que es pugui lliurar la diagnosi de complexitat de centres, que és la fita prèvia a poder ordenar la priorització de les ràtios i de recursos d’inclusió per al curs 2027-2028.

Educació afirma que ha complert el 96 % dels acords signats amb Aspepc, CCOO i UGT | CCOO, CGT, Departament d'Educació, educació primària, educació secundària, UGT, USTEC, vaga

Els sindicats, prudents amb el relleu de la secretària general

En una atenció als mitjans després de la trobada, els tres sindicats han mostrat prudència pel relleu de la número dos del departament, Teresa Sambola, que ha estat rellevada per Marta Clari. “És psicopedagoga. Ens hauria agradat que hi hagués hagut una persona que hagués trepitjat les aules, que conegués la realitat, el dia a dia, i que sabés el que és la diversitat, amb escoles i instituts”, ha dit Ignasi Fernández, representant de Professors de Secundària.

CCOO ha celebrat el compliment dels acords i UGT ha demanat celeritat per a la retribució dels estadis. Professors de Secundària ha aplaudit la limitació de la IA als menors de 14 anys i ha advertit que algunes mesures encara estan verdes i són “cosmètiques” perquè “no ataquen l’arrel del problema d’un sistema educatiu en fallida”.

Des de CCOO, Esther Vila ha valorat que, sobre el deute dels estadis, la proposta sigui que a l’octubre es faci una quantificació sobre quin és aquest percentatge per a cada treballador i poder-ho negociar en la comissió de desplegament i seguiment de l’acord. “És una bona notícia”, ha opinat, com també ha destacat que l’acord recull els 50 euros per nit a les pernoctacions de les colònies escolars i les activitats en què hi hagi nocturnitat. Per part d’UGT, Lorena Martínez ha valorat molt positivament el “mapa de recursos” presentat per Niubó.

Reclamen saber què va passar en les proves PISA

Pel que fa al cas PISA i la polèmica generada, el secretari general de Professors de Secundària ha denunciat que es continuï sense saber “què va passar” ni quines instruccions es van donar als centres. Per la seva banda, Esther Vila, de CCOO, ha reiterat que la crisi “no pot tornar a passar” perquè el sistema educatiu ha de ser “de primer nivell”.

El representant d’Aspepc ha rebutjat donar suport a la vaga que convoquen USTEC i CGT, els sindicats majoritaris i que no van signar l’acord del maig, per al principi de curs. Professors de Secundària assegura que no secundaran cap vaga amb “proclames genèriques i buides de contingut”. “El dia que algú plantegi una vaga per reformar el model de la inclusiva, per reformar tot el currículum i tots els decrets, nosaltres serem allà i, si convé, la farem indefinida”, ha assegurat.