
(ACN/Redacció) Més de 40.000 docents i membres d’equips directius de centres públics de secundària podran respondre a partir d’aquesta setmana l’enquesta sobre la regulació dels dispositius mòbils a l’ESO, que ha entrat en vigor aquest curs 2024-2025.
L’objectiu és tenir una fotografia de quina és la regulació dels centres en l’ús dels telèfons mòbils i saber quina és l’afectació dels dispositius i de la regulació pel que fa al clima del centre i el rendiment de l’alumnat. Ara per ara, els mòbils estan prohibits a l’aula i només es poden utilitzar amb finalitats educatives.
Com és aquest qüestionari?
Al qüestionari, els docents i membres dels equips directius del centre han de respondre entre 30 i 35 preguntes relacionades amb diferents aspectes, com ara en quines activitats educatives s’usen els mòbils (cerca d’informació, prendre apunts, xarxes socials amb finalitats educatives, aplicacions educatives); freqüència d’ús educatiu del dispositiu a l’aula; proporció d’alumnes amb dispositiu mòbil personal; increment o reducció de les incidències relacionades amb l’ús indegut dels mòbils; efecte en la relació entre els alumnes i la convivència als centres; efecte en el rendiment de l’alumnat, posicionament respecte a una possible regulació més restrictiva.
Un projecte de revisió de l’ús de pantalles a les aules
Aquesta enquesta ha estat elaborada per l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Educatives (Ivàlua), amb l’objectiu d’identificar quin ha estat l’impacte en l’aprenentatge i en la convivència als centres educatius en països o regions on s’han implementat i avaluat regulacions similars. Ivàlua també està fent una revisió d’evidències sobre els impactes de les regulacions dels dispositius mòbils aplicades en altres entorns.
Aquesta avaluació s’emmarca en el projecte de revisió de l’ús de pantalles i dispositius digitals a les aules engegat pel Departament d’Educació i FP al febrer, que treballa en unes conclusions que estaran enllestides a finals de curs.
