mural i escultura Guinovart finca en obres

La investigació dels Mossos d’Esquadra arran de la destrucció d’un mural de l’artista Josep Guinovart en una finca de Sant Gervasi – Galvany podria acabar en un procediment judicial per un delicte contra el patrimoni històric amb penes de fins a tres anys de presó i una multa econòmica. La policia té indicis que la comunitat de propietaris i l’arquitecte poden haver incorregut en responsabilitats penals. La Fundació Josep Guinovart, que va denunciar els fets, alerta que els danys són irreparables i que l’actuació de restauració que els investigats van fer per evitar un judici en dificulta encara més la recuperació.

‘La sardana’, una peça emblemàtica i singular

El cas es va destapar el maig del 2021, arran de les obres al vestíbul d’un edifici privat ubicat al número 11 del carrer de Johann Sebastian Bach. La comunitat de veïns va engegar uns treballs de reforma que van malmetre ‘La sardana’ una obra de l’artista Josep Guinovart que inclou una pintura mural i una escultura que representa el ball de la sardana en una zona central del mateix vestíbul. L’obra, que data del 1958, està catalogada al llibre ‘Guinovart: l’art en llibertat’.

Tot i que ‘La sardana’ no està catalagoda de forma individual per cap administració, segons els Mossos el conjunt podria acollir-se a la “valoració d’antiguitat” que preveu una normativa europea pel seu valor econòmic i artístic i, que, per tant, la converteix en una obra “emblemàtica i singular”.

“Imprudència greu” amb la intenció de desfer-se de l’obra

Segons les indagacions de la policia, la reforma al vestíbul de la finca consistia a eliminar part del mural per donar visualitat a la porteria i també es volia eliminar-ne la part escultòrica per fer-hi una zona estacionament per a motocicletes.

Quan els veïns i l’arquitecte van tenir coneixement de la denúncia de la Fundació Josep Guinovart i la investigació dels Mossos, van contractar uns serveis de restauració per treure la pintura acrílica amb què havien cobert el mural i també van intentar refer la part derruïda amb el que s’anomena un “fals històric”. D’aquesta manera, els investigats volien evitar un procediment judicial pels danys causats a l’obra, tot i que, segons la policia, aquest intent de recuperació ha estat contraproduent perquè ha malmès encara més el mural.

L’intent de restauració, contraproduent

La Fundació ja va advertir que la restauració que estaven fent era “de mínims”. La presidenta de l’entitat i filla de l’artista, Maria Guinovart, va assegurar que va enviar dues cartes a la comunitat de veïns de la finca per consensuar com tractar el que quedava de l’obra, però que no va obtenir resposta.

Ara, consideren que la destrossa provocada al mural és irreparable i que l'”actuació de restauració” en dificulta encara més qualsevol recuperació.