Totes les mirades estan aquest dijous posades en l’accident ferroviari de Galícia. Des de Catalunya, els departaments de Salut i d’Interior de la Generalitat han contactat amb els homòlegs dels departaments de la Xunta de Galícia per posar a disposició l’ajuda que sigui necessària per atendre les víctimes. El Departament de Justícia també ha ofert equips de metges forenses per col·laborar en tasques d’emergència que continuen aquest dijous i el grup d’intervenció psicològica en catàstrofes i emergències (GIPCE), format per professionals d’arreu de l’estat espanyol, s’ha mobilitzat per treballar amb els afectats pel sinistre i també s’ha fet una crida a través de les xarxes socials per demanar psicòlegs especialitzats en aquest àmbit per treballar a la zona.

En total, hi ha 78 morts i 95 persones ingressades, 36 de les quals es troben en estat crític. El govern gallec ha mobilitzat tot el personal d’emergències per poder atendre els afectats i els seus familiars, demana que no s’utilitzi el telèfon d’emergències si no és estrictament necessari i que els ciutadans que vulguin oferir ajuda s’informin a través d’Internet o les xarxes socials, en què milers de ciutadans estan fent arribar el condol i el suport als afectats per la tragèdia. Les tasques de rescat han acabat a les 12.45 h d’aquest migdia.

L’excés de velocitat, la causa més probable de l’accident

La investigació continua oberta i encara no n’hi ha cap versió oficial, però algunes fonts apunten ja que l’excés de velocitat podria ser el motiu principal del descarrilament del tren de la línia d’alta velocitat Alvia Madrid-Ferrol. El mateix maquinista, que n’ha resultat il·lès, ha explicat que poc abans de l’accident anava a 190 quilòmetres per hora en un tram on s’ha de circular a 80, just a l’entrada de Santiago de Compostel·la. Ni l’executiu gallec ni l’espanyol no s’han pronunciat oficialment encara sobre les possibles causes de l’accident, tot i que s’ha descartat la possibilitat d’un atemptat. Aquest midia el jutge ha imputat el maquinista, que també ha estat interrogat.

El sinistre es va produir poc abans de les nou del vespre quan el tren, que transportava 218 passatgers, va descarrilar a tres quilòmetres de l’estació de Santiago. 13 dels vagons van bolcar i tres es van incendiar. Es tracta del tercer sinistre més greu en les últimes tres dècades a l’estat espanyol i el primer de mortal en una línia d’alta velocitat.

L’últim sinistre amb víctimes es va produir a Catalunya la nit de la revetlla de Sant Joan de 2010. Aleshores 12 joves van morir atropellats quan creuaven les vies de l’estació de Renfe de Castelldefels per un pas no autoritzat.