(ACN) La Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC), en col·laboració amb diferents forces sindicals i l’organització Taxi Project, han presentat aquest divendres denúncies davant les diferents delegacions provincials d’Inspecció de Treball en tots els territoris de l’Estat on actualment operen Cabify i Uber, per denunciar “pràctiques laborals abusives i fraudulentes de la multinacional”. La denúncia, que ha confeccionat el Col·lectiu Ronda, posa l’accent en les 60 hores setmanals que s’exigeix als conductors d’aquestes plataformes (20 més de les permeses legalment), però també apunta a la manca de prevenció de riscos laborals i una possible vulneració de la Llei de protecció de dades, tant dels conductors com dels usuaris de les dues plataformes.

A Barcelona només s’ha denunciat Cabify

La denúncia s’ha presentat de forma coordinada també en demarcacions espanyoles de Madrid, Andalusia, Galícia, el País Basc i el País Valencià, contra Cabify o Uber en funció de si operen o no en aquests territoris. A Barcelona, d’on Uber va marxar a principis d’any, la denúncia s’ha fet només contra Cabify.

El text confeccionat per Col·lectiu Ronda apunta als “quatre incompliments primordials” de la plataforma multinacional, en paraules de l’advocat d’aquesta entitat, Nacho Parra. El principal fa referència a l’obligatorietat de treballar 20 hores setmanals afegides a les 40 hores de jornada setmanal ordinària, en què segons Parra, Cabify i les empreses que operen sota el seu paraigua obliguen els conductors de vehicles amb llicències VTC a restar a disponibilitat de l’empresa per atendre els possibles requeriments i serveis (i reben una compensació irrisòria per fer-ho).

La IAC anima els conductors a denunciar la situació laboral

La Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC) valorava aquest matí que tot plegat busca “protegir l’estat el benestar que es “posa en perill” amb aquests tipus de plataforma” i també “els drets dels treballadors”. Soto ha apuntat que molts d’aquests conductors “tenen por” de denunciar les condicions en què treballen, i els ha animat a “fer-ho”, com han fet “els riders” (repartidors a domicili) d’altres plataformes. “Que defensin els seus drets perquè encara que pensin que no els tenen, els tenen”.

Al seu torn, l’exportaveu d’Élite Taxi i actual responsable de la plataforma Taxi Project, Tito Vilanova, ha donat suport a aquesta acció de denúncia i ha fet costat als sindicats a la Inspecció de Treball.