El Sergi Garcia te 12 anys, és sord profund i estudia sisè a l’Escola Tres Pins (el Poble-sec), l’única de tot Catalunya on infants sords i oïdors aprenen plegats i es comuniquen amb llengua oral i de signes. Un model inclusiu que no té continuïtat a l’educació secundària, ja que no hi ha cap institut a Catalunya que combini la llengua oral i la de signes i això dificulta i molt que el Sergi pugui cursar l’ESO l’any que ve. Una situació que genera neguit i que evidencia les dificultats d’escolarització dels infants sords.
Sense continuïtat educativa a l’ESO
La mare del Sergi, la Raquel Garcia, explica que, ara per ara les úniques opcions són matricular-lo en un centre d’educació especial o en un institut ordinari i “esperar que tingui els suports necessaris” per poder seguir les classes. En aquest últim cas, tem que només podria estar acompanyat d’un intèrpret a l’aula poques hores al dia, fet que li faria molt difícil continuar amb l’aprenentatge. A més a més, lamenta que estaria aïllat i no tindria companys sords amb qui poder-se relacionar.
Convertir Tres Pins en un Institut Escola bilingüe
La solució per la mare del Sergi i l’AFA de l’Escola Tres Pins és evident. Demanen que el centre es converteixi en un Institut Escola, per poder donar continuïtat educativa a l’ESO a aquest alumnat sord, que ja està escolaritzat en un sistema bilingüe inclusiu. “Seria la fòrmula ideal, es continuaria relacionant amb companys sords i oïdors i tindria opcions reals d’aprenentatge”, conclou la Raquel.
Una opció que segons l’AFA del centre és viable. L’escola té espais disponibles que es podrien adaptar perquè els alumnes anessin pujant a l’ESO”, conclou la Silvia Curcó, vocal de l’AFA que relata també els beneficis pels alumnes per continuar al centre “i mantenir el vincle i lligam que tenen”. Per tot plegat han impulsat una campanya que ja ha recollit un miler de firmes per demanar l’institut escola al curs vinent.

Garantir les oportunitats d’aprenentatge dels infants sords
Les entitats que treballen amb els infants sords, com Volem Signar i Escoltar, també defensen els beneficis pedagògics del sistema bilingüe, oral i en llengua de signes. La presidenta de l’entitat, Marian González, assegura que és l’únic que permet un aprenentatge real i profund dels alumnes sords.
Estudiar amb llengua oral i de signes assegura poder aprendre en condicions d’igualtat i accessibilitat plena. I sobretot garanteix la socialització dels infants sords”
Aquesta entitat alerta del fracàs escolar i l’abandonament dels alumnes sords que són escolaritzats a centres exclusivament orals. A l’adolescència apareixen problemes d’aprenentatge i dificultats de lecto-escriptura i per comprendre conceptes abstractes.
El dret dels infants sords a escollir el model d’escola
Per tot plegat, des d’aquesta plataforma denuncien que la falta d’instituts duals amb llengua oral i de signes suposa una vulneració dels drets educatius dels infants. I recordem que la Llei de la Llengua de Signes Catalana 17/2010 estableix el dret dels menors sords a escollir si volen ser escolaritzats en una escola oral exclusivament o en un centre bilingüe (també amb llengua de signes). “S’estan vulnerant els drets d’aquests alumnes a tots els nivells educatius, però sobretot a l’ESO, que també és educació obligatòria”, recorda Gonzàlez.