Agustí Martín, degà de la Facultat de Nàutica de Barcelona i capità de la marina mercant, ha explicat en una entrevista a betevé que accidents com el d’aquest dimecres al port de Barcelona —en què un ferri que transportava passatgers i vehicles ha topat amb una grua del Moll Sud— poden passar sense necessitat que hi hagi un error o negligència i que es podria deure a la força de les ratxes de vent. Martín afirma que els ferris que atraquen habitualment a la ciutat “normalment entren sols” i “sempre fan la mateixa maniobra”, que consisteix a atracar la popa —la part de darrere del vaixell— “com si fos un cotxe”. La dificultat de la maniobra rau a girar el vaixell abans de tocar el moll, i és en aquest moment que “si el vaixell és portat pel vent contra el moll pot tenir un accident”. Per evitar-ho, ha dit, és vital la destresa del capità per contrarestar la força del vent amb la potència dels motors, però ha apuntat que “a vegades costa aturar-ne la inèrcia”.

El port no té cap problema arquitectònic

El capità ha explicat que, per evitar accidents, cada port estableix uns requisits necessaris perquè els vaixells hi atraquin, tenint en compte les dimensions del port i de l’embarcació. Les naus de més de 500 gt (segons el sistema de mesura de volum dels vaixells) no poden entrar al port si abans no embarquen un pràctic —un assessor tècnic que treballa al port i que acompanya el capità en les maniobres d’entrada i sortida. En el cas dels vaixells que porten gas liquat, per exemple, han de fer servir obligatòriament tres remolcadors que garanteixin que la maniobra es fa amb tota seguretat.

Martín ha descartat que l’accident s’hagi causat per cap problema en el plantejament arquitectònic del port. Considera que “té una gran bocana i un gran canal” i també un sistema de separació del trànsit que el fan un port “absolutament segur” i preparat per als vaixells de grans dimensions que hi transiten.