Els graons de sis trams d’escales del barri de les Roquetes s’han retolat amb consells per mantenir net el barri entre tots com recollir els excrements de gos. És una aposta de les entitats, serveis i veïns de les Roquetes per difondre al màxim nombre de gent possible la necessitat de tenir cura del barri i practicar el civisme i la bona convivència. També s’ha aprofitat per incloure-hi missatges positius o contra la violència masclista o el racisme.

“Cada cert temps ens arriben queixes sobre soroll, brutícia… i vam decidir fer una campanya per conscienciar el veïnat sobre civisme, sobre fer pinya, conviure… Vam fer pluja d’idees sobre les frases i les hem traduït a les llengües que es parlen al barri: urdú, àrab, romaní, xinès, a més de castellà i català”, explica la Silvia Adán, de l’AV Roquetes, una de les entitats de la taula de treball en què s’ha ideat la campanya, sota el paraigua del Pla de barris. “Es tractava de fer de gota malaia i promoure el civisme, la neteja…. i coses que s’han d’anar recordant de tant en tant”, afirma Mireia Valls, cap de projecte del Pla de barris de les Roquets i Verdum.

Una campanya, dues accions

Aquesta campanya de civisme es va començar a treballar ara fa un any, i se’n van definir dues accions. Una és la que s’acaba d’estrenar, els consells retolats als graons de les escales. Una acció que es va inspirar en les frases d’agraïment a l’equip mèdic i sanitari que es van enganxar a les escales del CAP Roquetes després de la pandèmia.

L’altra acció va ser la gravació d’un videoclip l’estiu passat, amb la promoció del ‘Fitnet‘. “Quan vas a llençar les escombraries o t’ajups per recollir un paper del terra, fas exercici inconscientment. Vam voler jugar amb aquest concepte. I amb el vídeo i la coreografia, fer arribar el missatge del civisme, de reciclatge i de fer pinya, relacionar-nos amb els veïns i veïnes”, explica Juan José Amaya, de Roquetes Conviu.

Una imatge del videoclip ‘Fitnet’

L’èxit, la implicació de la gent del carrer

En el cas del videoclip es va fer una convocatòria per participar en el videoclip, amb una cançó creada expressament per artistes del barri. Es va buscar també la implicació de veïnat que no està vinculat a cap dels equipaments o entitats de les Roquetes, per ampliar-ne la difusió. “Si el missatge te’l dona un veí del teu replà o d’una entitat veïnal, ja no ho qüestiones tant com si ve d’una campanya més institucional”, apunta Valls.