Venen ampolles plenes d'aigua sota la marca Eau de Barcelona. El cas però és que l'aigua ve del Port i està bruta. Aquí dins, hi ha una cigarreta i de fet, en els ingredients, diu que porta petroli o crema de sol. Asseguren que és la brutícia que hi ha al Port, arran, en bona part, del turisme de creuers. Denuncien que aquest sector és una greu amenaça per la salut, ja que deixa molts residus i alts nivells de contaminació. Remarquen, a més, que generen massificació turística i que comporten problemes de mobilitat. Per això, exigeixen al Port que reguli el trànsit de creuers i que limiti l'entrada dels vaixells més contaminants, com ja fan alguns països del nord d'Europa. El govern d'Ada Colau fa mesos que estudia el benefici real dels creuers i el model turístic que suposen. Es plategen reformes fiscals perquè el turisme de creues tingui més retorn social. També volen conèixer en detall quins són els nivells de contaminació que generen els vaixells. En total, es calcula que cada d'any passen pel port més de dos milions de creueristes. Aquest mes de maig arribaran 94 vaixells com aquest.

A la plaça del Portal de la Pau s’han fet alguns “tallers” en què es venien, com a record, ampolles d’aigua contaminada del port amb la marca “Eau de Barcelona” i bosses de l’aire igualment contaminat que es respira a la ciutat. Després la manifestació s’ha endinsat pels barris de Ciutat Vella per llançar als veïns el missatge “baixa cap al port i fes-te’l teu”. La mobilització ha estat convocada per l’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible (ABTS), però també s’hi han adherit la Plataforma en Defensa del Port Vell i la Plataforma per la Qualitat de l’Aire.

Des de totes aquestes entitats s’insisteix que els creuers generen molts residus i són molt contaminants. De fet, asseguren que un sol creuer emet tants gasos contaminats com 12.000 cotxes. Els ecologistes denuncien que els creuers, un cop han atracat al port, no apaguen pas els motors, sinó que els mantenen en marxar per produir l’electricitat que necessiten. En aquest punt, la solució, coneguda i reivindicada des de fa temps, és que els creuers parin els motors i s’endollin a la xarxa elèctrica de la ciutat. L’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible demana que el Port de Barcelona els ho faciliti, posant-hi la infraestructura necessària, i els obligui a fer-ho.

Però els veïns també es queixen que el desembarcament dels creueristes és una invasió turística extra a la ciutat, que provoca problemes de mobilitat sobretot als barris més propers al port, com el Gòtic, el Raval, el Poble-sec i la Barceloneta, però també els més turístics i comercials, com la Sagrada Família, l’Eixample o el Parc Güell. Per tot plegat, demanen que, a més de limitar el trànsit de creuers a la ciutat, el Port Vell es municipalitzi, atès que és un espai d’ús ciutadà i no pas comercial.

Aquest mes de maig passaran pel port de Barcelona 94 creuers. El cap de setmana que n’hi hauran més serà el proper: dissabte se n’esperen sis i diumenge, cinc. Segons un informe de la Universitat de Barcelona, l’activitat dels creuers genera una facturació anual de 796 milions d’euros, una contribució de 413,2 milions d’euros al producte interior brut (PIB) de Catalunya i permet el manteniment de 6.759 llocs de treball a temps complet.

Daniel Pardo, portaveu de l’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible, els creuers són “una indústria extractiva i molt intensiva” que “l’única cosa que deixa a Barcelona és despesa i brutícia”. Pardo reconeix que també generen ingressos i llocs de treball, però puntualitza que “tota la suposada riquesa que haurien de portar a la ciutat no és real, perquè els llocs de feina són precaris i la fiscalitat dels creuers, que normalment tributen a paradisos fiscals, no es queda aquí“. En canvi, la ciutat sí que ha d’assumir la despesa extra de diners públics en seguretat, manteniment i neteja que comporten.