Un dels serveis essencials que no han frenat l’activitat durant la crisi del coronavirus és la Creu Roja. De fet, aquesta institució és més essencial que mai. La demanda d’aliments ha crescut un 25 % des del començament de l’emergència sanitària. I s’espera que segueixi augmentant i que l’entitat abasteixi més de 1.000 famílies a la ciutat. Fins ara, la Creu Roja ha repartit més de 75.000 quilos de menjar entre persones en risc d’exclusió social. Els operaris atenen uns 30 domicilis cada dia, la majoria dels quals estan ocupats per infants i gent gran.

Per tal de poder reforçar el dispositiu habitual, s’ha convertit la sala d’actes del centre principal de la Creu Roja a Barcelona en rebost. En aquest espai es preparen els diversos tipus de lots que l’entitat reparteix diàriament a les persones en situació de vulnerabilitat, una tasca que fan habitualment però que, arran de l’emergència sanitària, s’ha vist multiplicada: “Els lots estan adreçats, principalment, a la gent gran però ara també els fem arribar a nuclis familiars que, arran de la situació d’emergència sanitària, s’han quedat sense ingressos”, explica Javier Jaén, coordinador de la Creu Roja a Barcelona. De fet, assegura que, prèvia valoració dels assistents socials, atenen a qualsevol persona que els ho demani. Els lots inclouen productes secs com pasta o arròs i productes frescos com fruita, verdura iogurts o ous i s’adapten segons la situació de cada família.

Compra urgent d’aliments per valor d’1,5 d’euros

Per tal de donar resposta a totes les peticions, la Creu Roja ha fet una compra urgent d’aliments per valor d’un milió i mig d’euros. Preveu que, fins que acabi l’escenari d’emergència, haurà d’atrendre més del doble de les sol·licituds que atenia abans de la crisi. Calcula que abastirà més de 1.000 famílies de la ciutat.

La Creu Roja atén diàriament més d’un miler de trucades

Per tal de poder assimilar l’increment de sol·licituds, la Creu Roja ha augmentat el nombre d’agents telefònics, voluntaris que atenen, a més a més, tot tipus de consultes relacionades amb la covid-19.

Només a Barcelona ciutat, atenen al voltant d’un miler de trucades cada diari. L’objectiu és “és apropar-se a les persones més vulnerables per ajudar-les, tant amb la cobertura de necessitats bàsiques com en l’acompanyament psicològic“, assegura Xavier Díez, director del Centre d’Operacions de Creu Roja Catalunya. Explica que treballen perquè les persones més vulnerables, sobretot la gent gran que no disposa de xarxa familiar, puguin passar el confinament de manera més confortable.