tancament escoles barcelona

El Consell Escolar Municipal, màxim òrgan de participació de la comunitat educativa de la ciutat, ha expressat aquesta setmana la seva preocupació sobre l’afectació que la covid-19 tindrà en mestres, famílies i especialment, en els nens i joves. En un comunicat, orientat especialment a les administracions competents, el CEMB ha expressat el desig de vetllar perquè la crisi de salut, social i econòmicano esdevingui també una crisi educativa“.

Condicions de confinament amb visió adultocèntrica

Des del Consell Escolar Municipal creuen que les mesures de confinament total derivades de la pandèmia no han tingut presents les necessitats i drets dels infants i joves. Asseguren que han estat guiades per una mirada adultocèntrica que, entre d’altres, pot tenir greus conseqüències psicològiques i físiques a curt i llarg termini, especialment entre els nens i joves que viuen en situació de precarietat i infrahabitatge.  D’altra banda, el comunicat també valora l’esforç per part de l’Ajuntament i la ciutadania amb iniciatives que s’ha fet seva la comunitat educativa per treure aprenentatges positius de la situació.

Acompanyar infants i joves després del confinament

El Consell Escolar assumeix que serà impossible complir els currículums establerts però assegura que s’han obert altres finestres d’aprenentatge. En el comunicat parla d’aprofitar i aprofundir en els descobriments, experiències i interessos d’infants i joves en el període de confinament. El CEMB també es proposa garantir el seu benestar emocional dotant d’eines al professorat per ajudar a gestionar, entre d’altres, pèrdues d’éssers estimats o limitacions de mobilitat. 

El Consell Escolar Municipal posa el focus especialment en l’acompanyament i l’avaluació dels alumnes que han de canviar d’etapa, sobretot  4t d’ESO (graduació d’ensenyament secundari) i 2n Batxillerat (proves de selectivitat) per la necessitat de poder fer aquestes proves. Per aquests i la resta d’alumnes, el CEMB demana a les autoritats competents orientacions de calendari i avaluació ben clares. 

Bretxa digital i abandonament escolar

El document del Consell Escolar Municipal també reivindica el rol compensatori de les escoles alhora de corregir desigualtats i també la feina de distribució de material tecnològic per part del Consorci d’Educació per permetre els alumnes amb menys recursos afrontar les classes virtuals. La bretxa digital serà, segons l’escrit del CEMB,  un dels altres reptes que s’haurà d’entomar després del confinament al costat de la lluita contra la desafecció escolar i l’abandonament educatiu prematur.