Aquest llaç en senyal de dol s'ha convertit en el llenç de les reivindicacions de la comunitat educativa. Més d'un professor hi ha deixat escrit que els falta temps per escoltar els seus alumnes. LLUM PELLICER, mestra d'educació primària: "La LEC és una llei que només mira per l'excel·lència, el triomf acadèmic i no procura temps, espais perquè l'alumnat pugui parlar amb el professorat." JESÚS GONZÁLEZ, professor d'institut: "Potser és un fet puntual però sí que és un bon moment per fer una reflexió de cap on volem anar." I, segons els sindicats, la direcció cap on cal anar és clara. ANA ELVIRA SÁNCHEZ, USTEC-STEs: "Passa per pensar si estem treballant només pels coneixements acadèmics o per si cal treballar per aspectes que tinguin a veure amb el treball sobre les emocions, les habilitats socials i la resolució de conflictes." Una tasca que, denuncien, l'administració fa cada vegada més difícil. MIQUEL GONZÁLEZ, CGT: "Desgraciadament el que passa és que les retallades en psicopedagogs i del temps de tutorització cada cop és més gran." "Els sindicats han explicat també que la concentració d'avui ha de servir per iniciar el debat sobre el model educatiu i les seves mancances. Diuen que és només la primera mobilització i ja han avançat que n'hi haurà més. Us ho ha explicat des de la plaça de Sant Jaume, Guillem Martínez."

Més de 200 persones han participat en la concentració, convocada pels sindicats de docents CCOO, USTEC-STEs i CGT. La plaça s’ha omplert de missatges de condol i suport als familiars del professor mort i a la comunitat educativa de l’institut de Navas. Els manifestants han fet un minut de silenci i han escrit dedicatòries en una pancarta amb un crespó, en senyal de dol per la tragèdia a l’Institut Joan Fuster.

Les organitzacions sindicals han reclamat a les administracions que es pugui construir “una escola pública de qualitat amb els recursos necessaris”, i han demanat que es recuperin serveis que s’han retallat com l’atenció pedagògica, psicopedagogs o les unitats de suport a l’educació especial. Els sindicats denuncien que la tasca educativa és cada vegada més difícil perquè, segons la CGT, “les retallades en psicopedagogs i del temps de tutorització cada cop és més gran”. Des del sindicat USTEC-STEs afirmen també que “cal treballar per aspectes que tinguin a veure amb el treball sobre les emocions, les habilitats socials i la resolució de conflictes.”

Els sindicats consideren que la concentració ha de servir per iniciar un debat sobre el model educatiu i han proposat que es tracti la tragèdia a tots els centres educatius a través d’espais de reflexió.