70 anys obrint cada dia la persiana d'aquesta joieria de la Rambla donen per a molt. En Joaquim, el propietari, és, per tant, una veu més que autoritzada per opinar sobre el passeig. JOAQUIM LAGUARDA, joier "La veig molt millorada. Més turisme... Més arreglada. Per fi es va solucionar el tema dels trilers. A mi m'agradaria ara que fos per a vianants." L'estudi d'Amics de la Rambla ha recollit opinions com la del Joaquim i les ha traduït en xifres. Del 0 al 10 els vianants enquestats, tant turistes com barcelonins, puntuen amb un 7,5 el passeig. Els comerciants es queden més curts i hi donen un 6,4. Molts dels qui hi treballen veuen manca de diversitat en una oferta massa orientada al turisme. JOSE MOYA, president de les floristes de la Rambla "Les flors que tenim són per fer bonic. Hem hagut de buscar coses que es puguin vendre a turistes." Entre els que hi passejen, la valoració de barcelonins i turistes divergeix força. FERMÍN VILLAR, Amics de la Rambla "El barceloní cada cop s'està allunyant del passeig per l'oferta que hi troba però el turista segueix trobant aquesta oferta atractiva. Però es podria millorar per tenir tothom content." L'objectiu de l'estudi és conèixer millor la realitat de la Rambla per identificar aspectes a millorar de cara al futur. Per això s'han fet més de 200 entrevistes a comerciants i 850 a vianants. Se'ls ha preguntat, entre altres coses, què és el que hi troben a faltar. La resposta més repetida ha estat que hi manquen bancs i àrees de descans. També voldrien més oferta per al comprador local i, en tercer lloc, reclamen més artistes de carrer. Molts enyoren imatges com aquesta, amb cada cop menys presència a la Rambla.

Els comerciants a qui s’ha preguntat sobre la idoneïtat d’impedir el pas de vehicles per la Rambla asseguren, majoritàriament, que estan d’acord que l’emblemàtica via sigui zona per a vianants. Un 29,1% diu estar-ne “totalment” a favor; un 11,8%, “bastant”; un 10,9%, “ni d’acord ni en desacord”; un 2,7%, “poc”, i un 23,2%, “gens”. Els visitants s’hi mostren més partidaris: un 35,2%, “totalment”; un 23,9%, bastant; un 10,8%, “ni d’acord ni en desacord”; un 6,2%, “poc”, i un 18,7%, “gens”.

La mostra, realitzada a 223 persones entre octubre i novembre de 2013, a partir d’entrevistes presencials a barcelonins i turistes, pretén “conèixer la realitat, identificar oportunitats i reflexionar sobre el model de la Rambla”, i l’associació Amics de la Rambla l’ha tinguda en compte per reclamar a l’Administració un gir estratègic per seduir de nou els barcelonins. Una de les principals conclusions que se n’extreu és que la varietat de l’oferta agrada gairebé tant com desagrada. Un 20% la destaquen per sobre de qualsevol altra cosa quan se’ls pregunta què els convenç més del passeig. Després, trien l’espai (11,1%) i el Mercat de la Boqueria (10,4%). Aquesta diversitat disgusta un 23,7% mentre que l’espai és el que agrada menys a un 20% i els restaurants, a un 17,7%. Sobre què s’hi troba a faltar, un 19,7% respon que l’oferta autòctona; un 17,8%, oferta específica, i un 15,1%, oferta de qualitat. Què reclamen, doncs? Un 16,2% dels enquestats ho tenen clar: menys botigues de records. També preus menys cars (15,6%) i una Rambla menys enfocada al turisme (12,3%).

Del conjunt de comerços del passeig, només un 5% té més de 100 anys d’antiguitat. La majoria, un 43,3%, entre cinc anys i 25 anys; i un 22,2%, entre 25 anys i mig segle de vida. La mitjana és de 31,8 anys. El 40% són establiments independents i un 7,9%, franquícies. En set de cada 10 els inquilins paguen un lloguer (71,1%), i un de cada quatre són locals de propietat (26,6%). En contra del que tradicionalment es pensa, un 51,6% dels negocis té capital que surt de les butxaques de catalans (un 13% és estranger i un 8,1%, espanyol). Sobretot es tracta de botigues d’entre 50 i 100 metres quadrats (32,2%) o de dimensions inferiors (27,9%). Pel que fa als empleats, un 62% són d’aquí o de la resta de l’estat. La resta -i a molta distància- són filipins (5,7%), indis (4,6%), pakistanesos (4,6%) i marroquins (2,4%). Un 81,4% entén el català, el castellà i l’anglès. I un de cada dos afirma haver rebut formació en els darrers tres anys.  D’aquests, un 90% pensa seguir fent-ne durant dos anys més.

Els entrevistats -entre aquests, recordem-ho, també turistes- principalment reclamen a la Rambla restaurants (45,8%) i botigues de records (14,1%). De fet, un 70,1% dels ingressos provenen de clients de la resta del món.