Gairebé un 8 % dels alumnes de secundària han jugat amb diners durant l’últim any, i un 3,4 % realitza un possible joc patològic. Comencen a participar en jocs d’apostes i atzar a partir dels 14 anys i ho fan en línia o de manera presencial. Els experts asseguren que la pandèmia i el tancament pel confinament ha potenciat la hiperconnectivitat dels adolescents i ha ajudat a l’augment d’aquestes addiccions. Tot i que els infants i els adolescents joves tenen més facilitat que els adults en deixar les addiccions i recuperar-se, també els pot afectar més perquè es troben en la formació de la seva personalitat. Per això, segons els experts, és fonamental que detectar les addiccions com abans millor per ajudar a superar-les.

Acompanyar en un ús responsable d’internet

La psicopedagoga de la UOC Sylvie Pérez considera imprescindible que els pares i les mares acompanyin els adolescents i els ensenyin a fer un ús responsable d’internet. La psicopedagoga afirma que les famílies han tenir coneixement de les pàgines web i aplicacions que consulten els seus fills, però sense arribar a controlar-los. Pérez diu que, si cal, els progenitors han de revisar l’historial de navegació dels adolescents per tenir constància de què miren.

Estar alerta als canvis d’humor

Sylvie Pérez explica que l’addicció als jocs d’apostes i atzar pot generar ansietat, irritabilitat, mal humor, canvis d’humor sobtats i insomni entre els adolescents. Apunta que aquests estats d’ànim poden afectar en la relació familiar, impactant principalment en la relació amb els pares i mares.

Barcelona posa en marxa un programa de prevenció d’addiccions als instituts

Crear una relació de confiança i parlar

Per això, la psicopedagoga apunta que crear una relació de confiança amb els fills i filles és fonamental per anticipar-se i poder detectar l’abús dels jocs d’apostes per part de l’infant abans que es converteixi en una addicció. En aquesta direcció, Pérez considera que les famílies han de donar espai als adolescents per parlar perquè aquests puguin exposar els seus problemes i angoixes, que en alguns casos poden desembocar en addiccions.

L‘Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa un programa de prevenció amb l’objectiu de treballar a l’aula i amb les famílies en la prevenció de l’ús problemàtic dels jocs d’apostes i videojocs.

Ser un bon exemple

La psicopedagoga Sylvie Pérez conclou que les famílies han de donar un bon exemple als fills i jugar a jocs d’atzar i apostes de forma controlada a casa i no potenciar la cultura de l’aposta. És clau no fer partícips els infants de les apostes i no donar-los les claus d’accés o les dades als fills perquè hi juguin.