La tornada a les classes després de les vacances de Nadal ha reobert el debat dels sistemes de ventilació que hi ha d’haver dins les aules. Els experts aconsellaven al mes de setembre fer classes amb les finestres i portes obertes per prevenir contagis de coronavirus.

Patricia Ripoll, cofundadora de COVIDWarriors, una associació integrada dins la plataforma Aireamos.org, ha explicat al programa ‘reset’, de betevé, que és important ventilar correctament per evitar la transmissió del virus i la utilització de mesuradors que detallin els nivells de CO2 que hi ha als aerosols.

Precisament, un dels nous protocols que proposa el Departament d’Educació és ventilar les aules cada hora durant uns 15 minuts i, en la mesura del possible, obrir només una finestra. Ara bé, la proposta de la plataforma és la utilització d’un mesurador de CO2, que determina la quantitat de partícules per milió (ppm) que hi ha en un espai.

El llindar són 700 partícules per milió, si l’aire està per sobre d’aquesta xifra s’hauria de ventilar l’espai
Patrícia Ripoll, COVIDWars

Durant l’entrevista, també s’han comparat diverses aules i quina és la franja horària de més concentració de CO2 en cadascun dels espais. Si una aula no obre la finestra o els nens canten, els indicadors es disparen a xifres perilloses. A més, l’entitat alerta que si el mesurador arriba a mil, la capacitat de concentració dels alumnes disminueix.

Evolució de CO2 en tres aules i franges horàries diverses

A tot l’estat només hi ha una escola a Galícia que ha comprat mesuradors. Pel que fa a Catalunya, Ripoll destaca que “els centres no demanen mesuradors, sinó que ells mateixos els creen”. Això es deu al fet que els aparells tenen un cost molt elevat, se situen al voltant dels 200 euros. És per això que la plataforma vol crear un prototip de mesurador que es pugui comercialitzar a un preu més reduït.