És la cinquena vegada que es posa en marxa la iniciativa de la Revolta Veïnal. Diverses entitats aposten per proves com aquests talls de carrers per conscienciar de la urgència d’usos nous per a les principals vies de la ciutat. El carrer d’Aragó és considerat una de les autopistes urbanes que creuen la ciutat. El seu pas pel carrer de Muntaner és dels més transitats de la ciutat, amb 85.000 cotxes diaris.

Activitats ciutadanes al carrer

El tall ha tingut lloc aquest diumenge al matí al carrer d’Aragó. Hi ha hagut dos punts, el de la plaça del Doctor Letamendi i el del carrer de la Independència. Al passeig de Maragall s’ha produït el tercer tall. Durant unes hores els carrers s’han omplert de ciutadans fent activitats com ioga, concerts en grups reduïts, esport o tallers manuals. Ha estat una petita festa social amb un caire reivindicatiu i reflexiu en forma de taula de diàleg.

Mesures poc efectives

El departament de divulgació del CSIC ha destacat la urgència i necessitat del canvi d’usos de les principals vies. Els seus representants han dit que no estan satisfets amb les mesures que es prenen perquè no són prou efectives. Però celebren que Barcelona es comença a moure amb realitats com la zona de baixes emissions. També alerten que la comparació amb altres ciutats que estan més avançades ja no és amb Estocolm, per exemple, sinó amb València.

Una qüestió de salut i de convivència

Els motius pels quals 11 entitats donen suport a aquesta acció per rebaixar considerablement el volum de cotxes a la ciutat són fonamentalment tres: la contaminació, el soroll i la convivència. Les dades de contaminació a la ciutat no són tan bones com ho haurien de ser i el CSIC apunta que el 70 % del problema és el nombre elevat de cotxes que circulen per la ciutat. A més, indica que el 50 % dels vehicles que hi ha a Barcelona són de fora. Entren i surten cada matí. I assenyala que cal millorar i ampliar l’oferta de transport públic a les ciutats veïnes per tal de reduir el trànsit.

Contaminació ambiental i acústica

El soroll també preocupa als veïns més propers a grans artèries com la Diagonal, la Gran Via o el Paral·lel. Això afecta la convivència, ja que els dificulta el descans i els resta comoditat a l’hora de moure’s per la zona i fer-hi vida. L’entitat Eixample Respira celebra la bona acollida de l’activitat. Creuen que és un èxit que permetrà a les autoritats prendre el pols als ciutadans, saber que cada vegada tenen més consciència ecològica i apostar amb més celeritat per un canvi important a Barcelona.