ubicació Liceu Mar
Imatge de l'autor/a
Redacció
Escolta aquesta notícia

(ACN) Cinc equips d’arquitectura i urbanisme catalans i internacionals competiran a la fase final del concurs per a dissenyar el projecte del Liceu Mar, liderat pel Gran Teatre del Liceu i el Port de Barcelona. Són els seleccionats d’entre les 55 candidatures que s’havien presentat a la fase inicial d’aquest concurs internacional d’arquitectura.

Els seleccionats pel jurat han estat les UTE de Sanaa i Camps Felip Arquitectura; la de Batlle i Roig i Snøhetta Oslo; la de Barozzi Veiga, Maio i Burgos Garrido; la de Sou Fujimoto, Gras i Aldayjover, i la de DECAS, b720 i CeC. Tindran fins al setembre per presentar els plafons i maquetes de la seves propostes. El projecte s’ubicarà en un espai urbà de 46.000 metres quadrats al Port Vell, i l’edifici ocuparà al voltant de 9.000 metres quadrats.

Comença la segona fase del concurs

La urbanista nord-americana Martha Thorne, que presideix el jurat, destaca que els 55 candidats de la primera fase han estat equips “solidíssims i interessantíssims”. I ha afegit que “és un concurs que té moltes possibilitats de contribuir a Barcelona, la cultura i les institucions i donar un missatge al món de l’arquitectura i l’urbanisme”.

Amb els cinc seleccionats, s’obre una segona fase (anònima) en què els equips hauran de presentar una proposta arquitectònica mitjançant cinc plafons DIN A1 i una maqueta volumètrica 1:500.

Quins arquitectes hi ha als cinc equips candidats?

Els equips d’arquitectura que han estat seleccionats estan formats per professionals de reconegut prestigi internacional del Japó, Oslo o el Regne Unit, i també per estudis barcelonins i catalans. Aquestes són les cinc candidatures seleccionades:

  • UTE de Sanaa i Camps Felip Arquitectura: format per l’estudi japonès Saana, guanyador d’un Pritzker, per obres com el Rolex Learning Center de Lausana (Suïssa), i l’estudi d’urbanisme català Camps Felip Arquitecturia.
  • Batlle i Roig i Snøhetta OsloUn: uneix el talent del català Batlle i Roig, que treballa en projectes com la urbanització de les Tres Xemeneies del Besòs, juntament amb Snøhetta Oslo, autor d’edificis com l’Òpera d’Oslo.
  • Barozzi Veiga, Maio i Burgos Garrido: equip format pels estudis barcelonins Barozzi Veiga —que ha fet la Filharmònica de Szczecin (Polònia)— i MAIO i el madrileny Burgos Garrido, que s’ha encarregat de Madrid Río.
  • Sou Fujimoto, Gras i Aldayjover: UTE formada per la parella japonesa Sou Fujimoto, la mallorquina GRAS Reynés Arquitectos i l’estudi barceloní Aldayjover Arquitectes.
  • DECAS, b720 i CeC: equip format per DECAS del britànic David Chipperfield, premi Pritzker 2023 i autor d’obres com la Ciutat de la Justícia de Barcelona, i els catalans b720 de Fermín Vázquez i CeC.

La segona seu del Liceu, a tocar del mar

El projecte combina la construcció d’un nou edifici cultural “icònic” amb la transformació urbana del seu entorn al Port Vell. La construcció del projecte, valorat de forma inicial en uns 70 milions d’euros, anirà a càrrec de l’empresa municipal Barcelona d’Infraestructures (BIMSA). El Port de Barcelona serà el responsable de la urbanització de l’entorn. Encara no té calendari de construcció concret, malgrat que des del Liceu preveuen que a finals del 2029 estigui a punt per a l’inici.