Fa la mateixa rutina que faria qualsevol treballador de l'ambulatori. Però la Judit només té 16 anys i encara està estudiant. És una de les alumnes de l'Institut Joan d'Àustria que dos matins a la setmana canvia l'aula per una empresa. Per ella és el primer contacte, com a espectadora, amb un lloc de feina real, en aquest cas d'auxiliar d'administració. JUDIT CUEVA, alumna de l'Institut Joan d'Àustria "Aquí directamente lo vives, estás aprendiendo directamente, es como si estuvieses trabajando. / En el cole, me cuesta más centrarme." Són alumnes d'ESO com la Judit, que ja tenen clar que NO volen continuar amb el batxillerat, els primers que participen en aquest projecte al districte de Sant Martí. La iniciativa s'ha engegat amb 24 estudiants que cada trimestre poden escollir estada en empreses de diferents sectors, per fer un petit tast de feines diverses. RAQUEL CALONGE, coordinadora pedagògica de l'Institut Joan d'Àustria "L'objectiu principal és que no abandonin els estudis, que se'ls obri el cuquet aquell de treballar, que els hi agrada una cosa i que han de lluitar per aconseguir-la." I per acabar de motivar-los, un 40 per cent de la nota final del curs depèn de l'avaluació d'aquestes estades. RUTH MARTÍNEZ, responsable d'Atenció a l'Usuari de l'EAP El Clot "Valorem el fet que s'ha engrescat amb l'equip, amb la feina del dia a dia, que li posa ganes a qualsevol tasca que se li encomana, és un tema d'actitud." A la Judit, no li n'ha faltat, però ara també sap que li caldrà continuar amb la formació per entrar al món laboral.

Els CAP del Clot, el Poblenou, Sant Martí, el Besòs i Ramon Turró són els primers que participen en aquest Programa de diversificació curricular, que es va posar en marxa al febrer als instituts Joan d’Àustria i Barri Besòs. De moment, cinc alumnes, del 24 en total que participen en el programa, ja han començat les estades de dos mesos als ambulatoris. Dos matins per setmana, els professionals dels centres els acullen i els ensenyen les tasques d’auxiliar d’administració, d’atenció als usuaris o de magatzem.

L’objectiu del programa és “que no abandonin els estudis, que els agafi el cuquet de treballar, que els agradi una cosa i que hagin de lluitar per aconseguir-la”, explica la coordinadora pedagògica de l’Institut Joan d’Àustria, Raquel Calonge. Una de les alumnes d’aquest centre, la Judit Cueva, és la primera que s’ha format al CAP Clot: “Aquí és com si estiguessis treballant, estàs aprenent directament. A l’institut em costa més centrar-me.”

A més dels ambulatoris, els estudiants poden escollir cada trimestre entre un ventall d’empreses on fer les estades, des de centres escolars o poliesportius fins a perruqueries o herbolaris. Al final del període, un tutor avalua l’estada, valorant-ne l’actitud, la puntualitat o el respecte pels companys. La nota d’aquestes estades representa al final el 40% de la qualificació final del curs.