La Casa de la Premsa acollirà el Centre de Recerca i Acció Comunitària en Arts Escèniques de l’Institut del Teatre. La Diputació i l’Ajuntament de Barcelona han arribat a un acord que permetrà que aquest edifici modernista, construït amb motiu de l’Exposició Internacional del 1929, llueixi renovat pel seu primer centenari. El consistori fa una cessió patrimonial a la Diputació, que assumirà el cost total de les obres per tirar endavant el projecte del nou equipament. Un projecte que manté també els usos veïnals previstos i l’espai per a l’Associació de els Amics de la Casa de la Premsa.
L’acord arriba després que l’Ajuntament anunciés a l’estiu que la Biblioteca del Poble-sec Francesc Boix, inicialment prevista a la Casa de la Premsa, es faria finalment al carrer de Blesa, 2-29.
Un edifici catalogat de més de 1.500 m2
El nou centre de recerca i creació acollirà un arxiu documental d’arts escèniques, residències per a artistes i investigadors, alhora que impulsarà projectes col·laboratius amb el teixit social. L’equipament reforçarà també l’eix de les arts escèniques a Montjuïc amb l’oferta cultural del Teatre Lliure, el Mercat de les Flors i l’Institut del Teatre.
Un cop acordada la cessió patrimonial d’aquest edifici catalogat, de més de 1.500 m2, es treballa també en la modificació del projecte inicial per adaptar-lo als nous usos. Les administracions preveuen tenir a punt el projecte executiu el 2026. El pressupost inicial s’haurà d’ajustar també a les noves necessitats.
Un centre de recerca i creació pioner
El nou equipament vol obrir un espai de reflexió sobre el consum crític de la informació i el concepte de veritat. D’aquesta manera s’estableix un pont entre els objectius que van impulsar la construcció de l’edifici per a l’Exposició Internacional i l’esperit crític que ha d’acompanyar tota acció cultural.
El centre vol abordar qüestions com la desinformació i les notícies falses —fake news—, la fiabilitat del coneixement o l’ètica de la informació en l’espai públic. L’objectiu és que no només sigui un centre de recerca i creació, sinó també un espai arrelat al territori que esdevingui un punt de trobada entre institucions, artistes i ciutadania.
L’activitat del centre tindrà tres eixos principals: l’arxiu viu, amb la conservació i difusió del patrimoni escènic; la recerca pràctica, a través de residències per a artistes i investigadors; i l’acció comunitària, amb la inclusió i la participació activa en projectes comunitaris en col·laboració amb les entitats culturals, socials i educatives.
Un edifici gairebé centenari
Construïda amb motiu de l’Exposició Internacional del 1929, la Casa de la Premsa és obra de l’arquitecte Pere Domènech i Roura. L’edifici modernista està catalogat com a Bé Cultural d’Interès Local i combina també elements art-decó, neoàrabs, neoromànics i neogòtics. Es tracta d’un edifici de tres plantes, soterrani una gran cúpula. L’immoble es troba al barri del Poble-sec, a la cantonada entre l’avinguda de Rius i Taulet i el carrer de la Guàrdia Urbana.
Després de l’Exposició Internacional, l’edifici va tenir diversos usos. El darrer dels quals va ser allotjar la Prefectura de la Guàrdia Urbana fins als anys noranta. Actualment resta tancat i només conserva un espai per a l’Associació de la Casa de la Premsa. Fa temps que les entitats demanen la recuperació de l’edifici en un barri on, assenyalen, actualment hi maquen equipaments.