Escolta aquesta notícia

La Casa de la Marina, situada al número 42 del passeig de Joan de Borbó, a la Barceloneta, podria passar a mans municipals. L‘Ajuntament està en converses amb l’estat, propietari de l’immoble, perquè li cedeixi o traspassi l’edifici. L’objectiu, destinar els pisos a habitatge públic. Això és el que va explicar el conseller socialista Oriol Casabella al darrer plenari de Ciutat Vella en resposta a una proposta del grup d’Esquerra Republicana de Catalunya. La proposició es va aprovar amb els vots a favor d’Esquerra Republicana de Catalunya, Barcelona en Comú, Junts per Barcelona i el Partit Socialista, i el vot en contra del Partit Popular.

Futurs usos municipals: habitatge públic

El Grup Municipal d’ERC a Ciutat Vella va presentar una proposta al darrer ple del districte perquè l’Ajuntament de Barcelona instés el govern de l’estat a iniciar de manera immediata els tràmits per a la cessió o traspàs de l’edifici conegut com a com a Casa de la Marina, amb l’objectiu de destinar-lo a habitatge públic, ús social o habitatge protegit amb preferència per a joves. A la mateixa proposició es va dir que es vol garantir que la cessió es faci de manera gratuïta o en condicions econòmiques avantatjoses, donada la funció social i la necessitat d’impulsar el parc públic d’habitatge.

I, per últim, van demanar evitar subhastes o operacions immobiliàries que posin en risc la integritat patrimonial o l’ús públic i social de l’edifici mentre durin els tràmits de cessió. I és que, segons els republicans, el govern central va posar en subhasta l’any passat aquesta finca per 6,3 milions d’euros, una subhasta a la qual ningú va participar.

Bé d’interès cultural

La Casa de la Marina es va construir als anys 50 per encàrrec de l’institut social de la Marina i està declarada bé cultural d’interès nacional. D’estil racionalista, és obra dels arquitectes Josep Antoni Coderch i Manuel Valls Vergés. Tot i la seva catalogació patrimonial presenta un aspecte força deteriorat, sobre tot en els característics de la finca.

Deteriorament de la façana

Va ser un edifici molt avançat a l’època perquè hi destaca el predomini de la verticalitat. A més, crida l’atenció la utilització de dos elements: la ceràmica aplacada i el sistema de fusteria de persiana de llates. Aquest sistema va ser dissenyat per a aquest edifici per Coderch, Valls, José i Juan Llambí. Actualment estan habitats tres dels 13 pisos que té la finca.