
Fins a un 10 % dels pacients amb síndrome de La Tourette presenten una tipus de malaltia molt greu en què les teràpies farmacològiques existents no donen resposta. Aquest era el cas d’un pacient de 21 anys amb tics vocals incontrolats, tendència a dir paraulotes i insults, emissió de crits involuntaris i destrucció d’objectes. Amb tot, els equips de Neurologia i Neurocirurgia de l’Hospital de Sant Pau el van valorar com a candidat a l’estimulació cerebral profunda (ECP), una teràpia que ha estat un èxit.
Elèctrodes en zones cerebrals sobreactivades
La cirurgia consisteix a fer dues trepanacions per implantar dos elèctrodes d’ECP en una zona específica del cervell. Els elèctrodes estan controlats per un neuroestimulador situat a nivell subcutani i que s’encén al cap d’un parell de setmanes de la intervenció. “Amb l’ECP i els elèctrodes apliquem petites descàrregues elèctriques al lòbul pàl·lid intern, que està sobreactivat, per bloquejar-ne l’activitat i eliminar els tics”, explica el Dr. Rodrigo Rodríguez, adjunt del Servei de Neurocirurgia del Sant Pau.
L’efecte de la teràpia no és immediat, ja que cal adaptar la intensitat d’aquestes petites descàrregues i el cervell triga un temps en reconfigurar els circuits sobre els quals s’actua. Segons explica el Dr. Pagonabarraga, “al cap de tres-quatre mesos el pacient va començar a millorar, però la millora substancial va ser entre vuit i nou mesos després de la intervenció”.

Represa d’activitats quotidianes
Més d’un any després de la cirurgia, viu amb autonomia i amb projectes de futur. El pacient ha reprès activitats quotidianes que abans li eren impossibles fer com quedar amb els amics, seguir els estudis, sortir sol a passejar pel carrer i fer esport, entre d’altres. De fet, gràcies a la millora persistent en el temps, té previst reiniciar els estudis universitaris.
“El canvi ha estat extraordinari”, explica el Dr. Ignacio Aracil, adjunt del Servei de Neurologia del Sant Pau. “Aquest noi presentava una situació límit, amb risc de conducta suïcida. Li ha canviat completament la vida. Aquest cas és un exemple de com les tècniques de neuromodulació i el treball d’equip entre neuròlegs, neurocirurgians, psiquiatres, psicòlegs i infermeria poden transformar la vida de pacients i famílies que estaven en una situació desesperada”.
Sant Pau: una consulta única a Espanya
L’Hospital de Sant Pau, a més d’aplicar l’ECP des de fa més de 25 anys, té una consulta monogràfica de neuropsiquiatria única a Espanya. Es va obrir fa dos anys i hi treballa un equip multidisciplinari integrat per neuròlegs, un psiquiatre, un psicòleg i també neurocirurgians i representa un model assistencial diferencial que permet atendre pacients derivats d’altres hospitals, sovint amb patologies minoritàries i d’alta complexitat.