La carretera de les Aigües rep anualment més de 2,3 milions de visitants, unes 200.000 visites al mes. La majoria d’usuaris es concentren durant el cap de setmana. Això provoca aglomeracions i per aquest motiu el Parc Natural de Collserola vol evitar problemes de convivència. L’estudi que s’ha elaborat conjuntament amb el RACC constata que el tram sud (de la plaça de Mireia a la carretera de l’Arrabassada), el més transitat, rep un 73 % de visitants davant el 27 % d’usuaris del tram nord (de l’Arrabassada al mirador de Torre Baró).

Passeig de les Aigües

Els ciclistes que fan descens, en el punt de mira

Segons l’enquesta, en general el grau de satisfacció dels usuaris del parc és elevat. Un 8,5 sobre 10 punts. Però el que genera més conflicte entre els visitants són els ciclistes, i en especial els que fan descens per camins estrets i amb pendent (trialeres). Sovint, aquests circulen a més velocitat de la permesa al parc que és de 20 km/h. Aquesta situació genera perill per als visitants que van a peu o corrent. A més, aquesta modalitat de descens pel parc està prohibida. En canvi, la majoria d’aspectes que s’han preguntat als usuaris han estat puntuats per sobre del sis punts sobre 10. El que està millor valorat són els accessos a peu i la convivència entre vianants i corredors.

Es plantegen incorporar agents de policia local

Per evitar males pràctiques no es descarta la presència d’agents de policia local (de Barcelona, Sant Cugat i Esplugues) els dies de més afluència. L’objectiu és que vigilin si els usuaris cometen actes incívics, si s’estaciona de forma irregular i controlar que els ciclistes no sobrepassin els límits de velocitat. Pilar Díaz, vicepresidenta del Consorci del Parc Natural de Collserola, ha explicat que el proper mes de maig es farà una prova pilot amb policies locals de manera coordinada. “És important que es vegi policia local, per informar que estem aprovant aquestes ordenances”. No es descarta que més endavant es pugui sancionar els infractors.

Costums dels visitants 

La majoria d’usuaris, dos de cada tres, són vianants o corredors. La resta hi circula en bicicleta. Més de la meitat dels visitants s’hi acosta en família (51 %), mentre que els ciclistes hi van en grup (64 %) i els corredors també (66 %). L’enquesta assenyala que molts ciclistes van en grups organitzats, un fet que encara pot generar més malestar entre la resta d’usuaris.

La primavera és l’època de l’any on conflueixen més visitants, sobretot el mes de maig. Les visites es fan sobretot el cap de setmana, majoritàriament en diumenge, entre les 12 i les 14 hores. Un dels dies que també s’hi apleguen moltes persones és l’endemà del dia de Nadal.

Els primers visitants, els barcelonins

La carretera és molt freqüentada per barcelonins que representen el 79 % dels usuaris, darrere dels provinents de l’Hospitalet (9 %) i dels residents d’Esplugues (5 %). Per districtes, els primers són els d’Horta-Guinardó (26 %), seguits de Nou Barris (20 %) i Sarrià – Sant Gervasi (16 %).

Millorar l’accessibilitat amb transport públic

Per arribar-hi, els accessos més utilitzats són la plaça de Mireia i el pla dels Maduixers, dos espais situats al tram sud, el més transitat. Majoritàriament els ciclistes hi arriben en bicicleta (92 %), mentre que el 41 % dels corredors i els vianants hi entren a peu, i un 40 % ho fan en cotxe. Només un 6 % dels visitants s’hi acosten amb transport públic. Per això, l’estudi planteja la necessitat de millorar l’accés amb transport públic. Per exemple, augmentar la freqüència del funicular i crear una parada de l’autobús del Tibidabo a l’altura de la carretera de les Aigües.

Què ofereix la nova senyalització?

A les entrades del parc s’han instal·lat plafons d’informació general. Els usuaris poden consultar un plànol de la carretera. També es poden llegir les normes i els consells de civisme per tal de garantir la convivència entre usuaris. També es detalla una informació bàsica de recomanacions. Al llarg de la carretera els usuaris es troben amb més cartells sobre avisos cívics.