L’accés a l’habitatge s’ha convertit en el principal factor de pobresa a Barcelona. L’entitat Càritas alerta que a Barcelona i rodalia , una de cada quatre persones —més d’un 26 %— tenen dificultats relacionades amb l’habitatge, un total de 730.000 persones. I atenció, perquè d’aquestes, més d’un 57 % estan en actiu, és a dir, que treballen. És una de les principals conclusions de l’informe FOESSA 2024, que analitza la situació social a la diòcesi de Barcelona.
L’informe, s’ha fet a partir d’entrevistes a 602 llars i 1.519 persones durant el 2024. Una de les dades destacades és que el 15 % de la població que viu de lloguer, es queda en situació de pobresa severa un cop el paga. El director de Càritas Barcelona, Eduard Sala, assegura que “el lloguer s’ha convertit en una trampa de pobresa”.
Una altra dada destacada és que actualment el 13,5 % de la població viu en una llar amb amuntegament greu, és a dir, que comparteix pis amb altres persones i que té menys de 15 metres quadrats per viure. En nou de cada 10 d’aquestes llars hi ha menors d’edat.
Una societat “a la corda fluixa”
L’entitat també alerta que un 37,3 % de la població té un nivell d’integració “precària” i que és susceptible de veure’s afectada per problemes com l’ocupació i la salut. Conclouen que actualment, un 17 % de la població, prop de 450.000 persones, ja està en situació d’exclusió social i que la taxa, en el cas de la població estrangera és 2,4 vegades superior a la que té nacionalitat espanyola.
Sala, ha reclamat més recursos a l’Administració pública per atendre aquestes situacions i ha estat contundent contra alguns discursos: “Ningú no tria ser pobre i encara hi ha alguns que s’atreveixen a afirmar-ho. No és una elecció i no fallen les persones, falla el sistema”.