
L’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) ha avaluat l’impacte de la transformació dels patis d’escoles d’educació primària públiques, fetes en el marc del programa de l’Ajuntament de Barcelona Transformem els patis. Els resultats mostren l’impacte positiu en el benestar de l’alumnat, els alumnes se senten millor, més còmodes i més contents, especialment les noies.
Les intervencions han generat patis més diversos que permeten donar cabuda a diferents tipus d’activitats, que afavoreixen un ús més igualitari de l’espai entre nenes i nens. Les noies recuperen espais i augmenta el joc mixt, disminueix l’hegemonia del futbol i apareixen més opcions de joc actiu i d’activitats tranquil·les.
Satisfacció de l’alumnat i del professorat
Tant l’alumnat com el professorat valoren positivament les transformacions. Els infants afirmen que els agrada el pati tal com ha quedat, mentre que el professorat considera que convida a gaudir més que abans les estones d’esbarjo. Els espais més valorats són l’àgora i les grades, el sorral i la pista.
La comunitat educativa ha fet algunes propostes de millora, com incloure elements i estructures pels infants més grans, millorar la distribució dels elements de joc en els patis més petits, incorporar més elements d’ombra i millorar el manteniment de la vegetació. També recomanen millorar alguns elements per reduir el risc de caigudes (fonts, jardineres i sorrals).