Els cantaires expulsats de la Sagrada Família demanen explicacions i exigeixen disculpes | Arquebisbat de Barcelona, Delegació del Govern a Catalunya, Generalitat de Catalunya, papa Lleó XIV, protestes, Sagrada Família
Foto: Enric Sitjà Rusiñol (ACN)
Imatge de l'autor/a
Redacció
Escolta aquesta notícia

(ACN) Els cantaires expulsats de la Sagrada Família durant la missa del papa demanen explicacions en una carta enviada aquest dilluns a la basílica, l’Arquebisbat de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i la Delegació del Govern espanyol. Més de 200 persones han signat la missiva, en què exigeixen una disculpa formal al cantaires afectats i reclamen la identificació dels responsables organitzatius i operatius de la decisió. A més, els cantaires demanen que s’assumeixin responsabilitats si es conclou que l’actuació no va ser adequada.

Indiscriminada i desproporcionada

A la carta, els cantaires diuen que van participar en la celebració amb “esperit de servei, respecte institucional i il·lusió” per formar part d’un esdeveniment excepcional. Per això, consideren “especialment dolorós” que s’adoptés una mesura col·lectiva que va afectar “indiscriminadament centenars de cantaires” per uns fets, assenyalen, atribuïts a “un nombre reduït de persones”.

També qualifiquen la resposta de “desproporcionada i mancada de la necessària consideració envers les persones afectades”. Per tot això, els cantaires sol·liciten que s’aclareixi quin organisme o autoritat va prendre la decisió d’expulsar-los de la Sagrada Família i amb quins criteris. La carta també demana informació sobre els protocols i la proporcionalitat de les mesures adoptades.

Sis agrupacions de corals rebutgen el desallotjament en un comunicat

Sis agrupacions de corals han rebutjat en un comunicat conjunt el desallotjament perquè el consideren un acte de repressió “més propi d’un altre moment històric de mal record”. “Lamentem profundament els incidents viscuts i el malestar que hagin pogut causar als participants, organitzadors i assistents” diu el text. Per tot plegat, manifesten el seu “desacord” amb els fets i fan una crida a la reflexió, el diàleg i el compromís col·lectiu perquè no es torni a repetir una situació similar en el futur.

Les entitats que signen el document són la Federació Catalana d’Entitats Corals, la Federació de Cors de Clavé, les Corals Joves de Catalunya, la Federació Catalana de Pueri Cantores, la Federació Coral de Girona Agrupació Coral Comarques de Girona i el Moviment Coral Català.

En el text, però, també recorden als participants que hi eren com a representants d’una entitat, no de “la seva pròpia ideologia” i per això lamenten que la voluntat de reivindicació “lícita, però no validada ni coneguda per la resta de membres del seu cor i dels altres” acabés perjudicant el conjunt.

Expulsió abans de l’espectacle final

Més de 500 cantaires que formaven part dels cors que van participar en la missa del papa Lleó XIV a la Sagrada Família van ser expulsats del recinte just abans de la benedicció de la torre de Jesús. El dispositiu de seguretat a la basílica va detectar que els cantaires portaven estelades impreses a l’interior de les partitures i tenien la intenció de cantar Els segadors al final de l’acte, una partitura que no estava inclosa en el programa oficial. Per això, el cos policial els va treure de la basílica i no van participar de l’espectacle final.