(ACN) El director general dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), Pere Calvet, ha comparegut aquest dimecres al Parlament per explicar part de l’informe elaborat per analitzar l’accident mortal ocorregut al maig a Sant Boi. Segons ha exposat, l’anàlisi de la caixa negra del tren de mercaderies que va xocar amb un tren de passatgers mostra que superava la velocitat permesa abans de descarrilar i bolcar un dels seus vagons. “Del registre de la caixa negra podem extreure que la velocitat per la zona de manteniment era superior als 30 km/h”, ha detallat Calvet. Així mateix, ha dit que “no consta” cap trucada al centre de control després que l’aparell fes una frenada automàtica en no reconèixer una balisa de desviació”.

“Malgrat la frenada el tren de passatgers no va poder evitar la col·lisió amb el vagó bolcat. Aquesta col·lisió es va produir només nou segons després de la frenada d’urgència del tren de viatgers i només 11 segons després de l’aturada del tren de mercaderies”, ha resumit Calvet. També ha destacat que “l’activació per part del maquinista de la frenada d’urgència del tren de viatgers va permetre que l’impacte no tingués afectacions greus sobre els passatgers”.

L’informe elaborat pels FGC es basa únicament en l’anàlisi de les caixes negres dels dos trens accidentats, les seves càmeres de seguretat i l’estudi pericial de les vies i els vehicles. No obstant això, aquest estudi que s’entrega al tribunal que instrueix el cas de l’accident no incorpora entrevistes amb maquinistes, testimonis ni experts, segons han indicat els responsables de l’empresa de ferrocarrils a preguntes dels diputats del Parlament.

El sindicat SEMAF demana una investigació externa

El sindicat de maquinistes SEMAF ha criticat el fons i el contingut de les explicacions donades per la cúpula dels Ferrocarrils de la Generalitat i reclama una investigació “independent” sobre el xoc entre els dos trens. Assegura que el tren de mercaderies que va descarrilar i que va envair la via on circulava un comboi de passatgers ja havia fallat aquell mateix dia. El SEMAF també afirma que el tram on es va produir la desgràcia podria estar en mal estat.

El SEMAF assevera que les conclusions manifestades per la presidenta i el director dels FGC són “completament parcials” i demana una investigació “seriosa, garantista i independent” que no busqui “culpables” sinó que defineixi les causes i que estableixi les bases perquè un accident així “no torni a passar”.