En l’actualitat, el biaix de gènere continua sent un dels reptes de la salut pública. No només pel que fa a infradiagnòstics o la invisibilització del dolor femení, també pel que fa als tractaments es veuen afectats per aquesta tendència a la mirada masculina. “El 50 % de la població ha estat ignorada pel món de la ciència durant molts anys”, apunta la doctora M. Antònia Mangues, presidenta de la Societat Catalana de Salut amb Perspectiva de Sexe i Gènere (SSG).
La doctora Mangues explica que els assajos clínics amb medicaments s’han fet majoritàriament amb homes fins a finals del segle XX i només en el segle XXI s’han començat a generar dades en dones. Això, apunta, genera unes desigualtats profundes, ja que homes i dones no absorbeixen igual els medicaments, i, per tant, la seguretat i l’efectivitat no sempre encaixen. Tot plegat, incideix, de retruc, en els efectes adversos.
La perspectiva de gènere, una assignatura pendent
Des de l’SSG també alerten que cal incorporar la perspectiva de gènere de manera transversal en els estudis de Ciències de la Salut. “No ha de ser optatiu, ha d’estar absolutament incorporat a totes les ciències i totes les matèries del pregrau i, per descomptat, del grau i la formació continuada”.
El naixement d’una societat contra el biaix
Amb l’objectiu de treballar per incorporar la perspectiva de sexe i gènere en la investigació i pràctica clínica i superar els biaixos actuals va néixer la Societat Catalana de Salut amb Perspectiva de Sexe i Gènere. Una entitat científica de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i de Balears, consolidada com a tal el 2024.